Husk at læse hele vores research disclaimer på https://www.inderes.dk/disclaimer.
Dansk:
NORDEN er et internationalt tørlast- og tankrederi med 12 kontorer globalt, og hovedkontor i København. Selskabet er noteret på NASDAQ OMX Copenhagen.
NORDENs handelsorienterede forretningsmodel er baseret på de to forretningsenheder - Assets & Logistics og Freight Services & Trading – hvor førstnævnte varetager ejerskab, leasing og handel med skibe samt logistikløsninger, imens sidstnævnte er operatør af skibene, men også kan tage markedseksponering. Assets & Logistics tager sig populært sagt at den langsigtede markedseksponering, dvs. mere end 2 år imens Freight Services & Trading tager sig af den kortsigtede markedseksponering, dvs. mindre end 2 år.
Selskabets forretningsaktiviteter er baseret på en asset-light handelsstrategi, der kun ejer en lille procentdel (~5%) af dens samlede opererede skibsflåde bestående af tæt på 500 skibe. Forretningsmodellen gør det muligt for NORDEN løbende, at justere kortsigtet markedseksponering i forhold til udviklingen på tørlast- og produkttankmarkedet, samtidig med at man udnytter mulighederne for handel med aktiver. Interne data og avancerede analyser, risikostyringssystemer og markedsundersøgelser giver en datadrevet tilgang til eksponeringen.
English:
NORDEN is an internationally operating shipping company with 12 global offices, headquartered in Copenhagen, Denmark, and listed on Nasdaq OMX Copenhagen. The company is present in the dry cargo and product tanker markets with a combination of operator and asset trading activities.
NORDEN’s trading-oriented business model is based on the two business units ‘Assets & Logistics’ and ‘Freight Services & Trading’ – dividing the business into asset trading and operator activities.
The company’s business activities are based on an asset-light trading strategy, only owning a small percentage (~5%) of its total operated vessel fleet consisting of close to 500 vessels. The agility of the business model enables NORDEN to continuously adjust short-term market exposure towards dry cargo and product tanker market developments while capitalizing on asset trading opportunities. In-house data and advanced analytics, risk management, and market research provide a data-driven approach to shipping, making proactive use of volatile markets.