NORDEN - Virksomhedstråd

Husk at læse hele vores research disclaimer på https://www.inderes.dk/disclaimer.

Dansk:
NORDEN er et internationalt tørlast- og tankrederi med 12 kontorer globalt, og hovedkontor i København. Selskabet er noteret på NASDAQ OMX Copenhagen.

NORDENs handelsorienterede forretningsmodel er baseret på de to forretningsenheder - Assets & Logistics og Freight Services & Trading – hvor førstnævnte varetager ejerskab, leasing og handel med skibe samt logistikløsninger, imens sidstnævnte er operatør af skibene, men også kan tage markedseksponering. Assets & Logistics tager sig populært sagt at den langsigtede markedseksponering, dvs. mere end 2 år imens Freight Services & Trading tager sig af den kortsigtede markedseksponering, dvs. mindre end 2 år.

Selskabets forretningsaktiviteter er baseret på en asset-light handelsstrategi, der kun ejer en lille procentdel (~5%) af dens samlede opererede skibsflåde bestående af tæt på 500 skibe. Forretningsmodellen gør det muligt for NORDEN løbende, at justere kortsigtet markedseksponering i forhold til udviklingen på tørlast- og produkttankmarkedet, samtidig med at man udnytter mulighederne for handel med aktiver. Interne data og avancerede analyser, risikostyringssystemer og markedsundersøgelser giver en datadrevet tilgang til eksponeringen.

English:
NORDEN is an internationally operating shipping company with 12 global offices, headquartered in Copenhagen, Denmark, and listed on Nasdaq OMX Copenhagen. The company is present in the dry cargo and product tanker markets with a combination of operator and asset trading activities.

NORDEN’s trading-oriented business model is based on the two business units ‘Assets & Logistics’ and ‘Freight Services & Trading’ – dividing the business into asset trading and operator activities.

The company’s business activities are based on an asset-light trading strategy, only owning a small percentage (~5%) of its total operated vessel fleet consisting of close to 500 vessels. The agility of the business model enables NORDEN to continuously adjust short-term market exposure towards dry cargo and product tanker market developments while capitalizing on asset trading opportunities. In-house data and advanced analytics, risk management, and market research provide a data-driven approach to shipping, making proactive use of volatile markets.

Her til morgen udgav Børsen denne artikel, hvor DS Norden nævnes sammen med Hafnia og TORM, hvor alle har givet et imponerende afkast:

Afkast 1 år:
CPH: DNORD 154%
CPH: TRMD-A 252.55%
OSL: HAFNI 192.78%

For at citere Head of Research (Stables), @Rasmus, så er der
"Flere faktorer har været medvirkende til det, bl.a. var lagrene med de typer olieprodukter som disse tankskibe sejler ved at være bragt i bund. Samtidig har krigen i Ukraine og embargoen på russisk gas og olie betydet længere transporter, og dermed taget noget kapacitet ud af markedet.

Ligeledes er der meget få nye skibe på vej til markedet, imens værfternes ordrebøger også er fyldt godt op for de kommende år. Derfor er der på den korte bane heller ikke udsigt til kapaciteten kommer op."

Det bliver spændende at følge udviklingen.

D/S Norden har oplevet massiv fremgang i både 2021 – 2022 ser ud til at slå alle rekorder - og alt peger lige nu på at 2023 bliver endnu et super år for virksomheden - ikke mindst grundet tank markedet og de sanktioner mod Rusland (som knap nok er startet endnu).

I 2021 havde selskabet 5 opjusteringer i løbet af året :
23.03.2021 - 50-100 USD (fra tidligere 20-60)
06.05.2021 - 75-125
01.06.2021 - 110-160
29.06.2021 - 140-200
18.08.2021 - 140-220 (årsresultatet blev 205)

I 2022 har selskabet indtil videre opjusteret 6 gange :
03.03.2022 - 210-280
27.04.2022 - 270-350
18.05.2022 - 340-420
11.06.2022 - 420-500
04.08.2022 - 560-640
06.10.2022 - 650-730

På baggrunden af et stigende profitabelt tank marked - og med Nordens evne til at positionere sig godt - samt med de kommende øgede sanktioner mod Rusland - ja så forventer jeg faktisk, at vi rimelig snart vil se endnu en opjustering fra D/S Norden.

740-820 kunne være et realistisk bud ?

Måske en lille tidlig opjusterings julegave her i starten af december ?

Pt. synes jeg i øvrigt kursen er alt for “lav” - 450-475 burde ikke være urealistisk indenfor kort tid (nytår) … men det er mit gætværk og det er naturligvis ingen anbefaling om købe ind i aktien (selvom jeg selv gør) :slight_smile:

Hvad tænker I ?

Opjustering på vej ?
Kursen foran pæn stigning ?

1 Synes om

Tidligere Norden-topchef Carsten Mortensen er på vej med ny shippingfond

Dee4 Capital Partners med tidligere Norden- og BW Group-topchef Carsten Mortensen i spidsen er i gang med at rejse kapital til en ny shippingfond, skriver ShippingWatch i dag.

Stort shippingselskab er klar ”med en større investering” i den nye fond.

… spændende hvem det “store shippingselskab” er - kunne det mon være D/S Norden ?

Nogle der kender mere til historien ?

1 Synes om

Hi Paul, apologies for the slow reply, and thank you for your input, it’s really appreciated. (Just to update you, I am half Danish and half English, but find it easier to write in English. I read and understand Danish perfectly well, so if it is easier, I can write posts/replies in Danish. But if it is ok with you, I will start in English :grin: )

I think there are some different parts to your post.

Below I have attached a link to shipping rates, which suggests MR rates peaked around September. I think the short term future for NORDEN depends on its positioning.
https://www.ssyonline.com/free-charts/tanker-worldscale-rates/#

However, I think there are some interesting aspects to the long-term story. My favourite analyst on the oil market is Javier Blas from Bloomberg. I have attached some of his comments below, which you might find interesting.

He suggests there is evidence that the oil market remains tight, and if China is to reopen, it will likely also increase demand for crude and product tankers.

An idea supported by Chevron CEO, Mike Wirth.

An interesting development has been the EU price cap, which could create further tightness in the oil market.

However, Javier Blas also highlights that Russian oil exports, last week, were the highest they have been since the invasion of Ukraine. It will be interesting to see how this unfolds.

Another point about the price caps, which is very interesting, is the effect they will have on Greek tankers. Robin Brooks shows the volumes Greek Tankers have been transporting out of Russia since 2020. Can there be an effect from Greek Tankers entering the non-Russian market – right now, I’m not sure, but it will be interesting to follow.

Overall I think the supply dynamics, given the energy crisis, and destruction of the NORD Stream pipelines, are interesting. And it will be interesting to understand how the price cap will work in practice, and what will happen to the market if the US stops SPR withdrawals and how the China story plays out.

(Disclaimer: HC Andersen Capital receives payment from NORDEN for a digitalIR/corporate visibility agreement. This is not a recommendation to buy, not to buy, or sell NORDEN shares, and I do not own any shares or positions in relation to NORDEN)

1 Synes om

Hi Philip :slight_smile:

BIG THANX for your super nice and interesting input - English is super - but sorry for my bad english sometimes… :upside_down_face:

Very nice links and Javier Blas input !

I also read an article from Hellenic Shipping News today - I like to post the link :
HELLENIC SHIPPING NEWS - 2.12.2022 - Tanker Rates at 20-year Highs as Ton-Mile Demand Grows

This marked is very interesting right now - potential big bonus !

, besides having D/S Norden shares, I am also looking at Hafnia Ltd right now (could be very interesting) - calm before the storm ?

I am having a dream where I sell D/S Norden at 475 - and then buy A.P. Møller Mærsk A-shares for under 12.000 - and getting the dividend 4-4.500 i march - maybe just a silly dream …

D/S Norden latest newsletter yesterday :

D/S Norden - Newsletter 1.12.2022 - Risk adjusted returns in focus

1 Synes om

Please reply in Danish if it is easier, in fact, I encourage it, as this is a Danish platform. But for the record, your English seems great.

Thanks for sending the article it was an interesting read. No doubt the price cap will increase the tonne miles as oil usually travelling to Europe will now go to Asia, and vice versa. I have read many opinions discussing how effective the price cap can be, given that Russian oil is trading at c. 20% discount to the market anyway taking current market prices to around the position of the price cap.

It will be interesting to see how flows change if the oil price moves lower and maybe more interesting if the oil price moves higher. Will the price cap move with prices so Greece can continue to transport Russian crude, only time will tell.

In my opinion, global leaders are still not taking the idea of being self-sufficient in energy seriously, as shown by the Biden administration is sending clear messages that it wants to stop US drilling by halting new drilling permits and through windfall taxes. But then, at the same time, they have given approval for Chevron to start drilling in Venezuela (links below). The UK, like the USA, have increased windfall taxes on oil companies which does the opposite of encouraging new supply.

While this thinking continues, and the conflict with Russia continues, I think this market will stay interesting.

1 Synes om

I can’t comment on price action since we don’t have recommendations on our research, but hopefully, with time, more people can join this thread and share their own views :slight_smile:

I also saw NORDEN’s newsletter, and it’s interesting to see algo trading emerge within the business. Given their access to data and the market volatility, it makes complete sense. It will be great to hear more from them during their next event.

Did you have any specific thoughts about the update?

1 Synes om

I recently listened to this podcast by hedge fund manager Erik Townsend. He does a great job in the first 10 minutes outlining his view on the oil market, maybe it will be interesting…?

2 Synes om

OK Danish :slight_smile: … ja de næste fix punkter til olieprisen bliver i dag hvis EU eniges om at vedtage et prisloft på 60 dollars - EU ACCEPTERER FORELØBIGT $60 PRISLOFT PÅ RUSSISK FORSENDELSE - og så søndagens og mandagens OPEC+ møde - nogle rygter siger de vil skære mere ned på produktionen - og så om vi ser lempelser af corona restriktioner i Kina …

Mht. til D/S NORDENS nyhedsbrev, så blev jeg lidt overrasket faktisk. Jeg forventer jo en opjustering her i starten af december fra D/S Norden - så jeg troede faktisk den var landet da jeg kiggede i mailboksen. Men det handlede så om noget helt andet… men det er jo kendt viden at de allerede dyrker de her data, algo og AI - det har de jo gjort i flere år - derfor blev jeg lidt overrasket, og sad tilbage med fornemmelsen af, at hvis der ikke kommer en opjustering, så kan “vi da i stedet sende det her ud” … men det kan da også være en opvarmningsmail fra D/S Norden - som også kunne underbygge en opjustering … men hvem ved ?

Jeg sidder dog klar ved mailen i næste uge :slight_smile:

1 Synes om

G7-landene og Australien er ligesom EU-landene blevet enige om et prisloft for russisk olie på 60 dollar per tønde.

Det træder i kraft 5. december eller kort derefter, oplyser landene ifølge nyhedsbureauet Reuters.


Opec+ holder (5. december) fast i sin plan fra oktober om at nedjustere produktionen af råolie med to mio. tønder råolie om dagen fra november til og med 2023.

Analytikere udtaler til Reuters, at Opec+ vil afvente effekten af EU’s importforbud mod russisk råolie og prisloftet på 60 dollar per tønde russisk olie.

Rusland truer med at droppe alt indbyrdes handel med olie for de lande, der accepterer prisloftet.

Oliepriserne understøttes også af, at Kina ser ud til at lempe på flere af deres covid-19 regler.

1 Synes om

Product Tankers Set to Benefit the Most from a Ton-Mile Increase From Latest Round of Sanctions on Russian Oil


D/S Norden stiger mandag morgen over 5% … :+1:

1 Synes om

@phhallum, EU’s sanktionspakke som træder i kraft i dag og det forbud imod søtransport af russiske olieprodukter, som træder i kraft i februar 2023, kan blive gunstige hos selskaber som Hafnia, NORDEN, Torm m.fl. og momentum kan fortsætte ind i 2023.

Jeg er med på rejsen i flere af dem :raised_hands:t4:

1 Synes om

D/S NORDEN : Newsletter - 7. december 2022 :

Solid growth in NORDEN’s revamped pool

While tanker markets are at record highs, an increasing number of owners and operators are looking to NORDEN Tanker Pool for commercial management.

“The restructuring of the pool has hit a sweet spot with many potential pool participants and resulted in some great new participants joining the pool”, says Søren Huscher, Head of NORDEN Tanker Pool. “For our new joiners, focus is the attractive earnings the pool generates and the value we provide to the members.”

During 2022, 10 new participants have joined the pool, adding 19 vessels to the NORDEN Tanker Pool, of which the majority are MRs. … (cont.)

D/S Norden Tanker Pool

Fantastisk indhold som altid Paul-Henning :sunglasses: og super interessant fra shippingnews

1 Synes om

Regarding NORDEN, it is interesting to see the growth in Tanker Pool so quickly. We will for sure be looking into the annual report at how significant the management fees from the pool operations will be. It is a dynamic we understand from also studying Hafnia. The initial growth no doubt reflects the market’s confidence in NORDEN’s management team and data handling abilities.

1 Synes om

It has been interesting to see the oil price come down so far this week, it goes against many commodity analysts expectations. However, I think it is too early to draw any conclusions about the price cap’s success, there have also been general recession fears creating downward pressure on oil prices.

I am also looking out for the response from Russia, it looks like Russia is considering a price floor, which will be above the price cap, something I’m sure Javier Blas will keep us updated on.

However, it is clear Russia has not taken it kindly, and increasing trade friction will most likely increase the tonne mile effect once a new equilibrium is found.

1 Synes om

This is also something I am paying attention to. The US is the marginal exporter of oil at the moment, in large part from the SPR. If the US were to halt or slow exports to Europe to protect its own shores, it would force Europe to find more oil from Asia. [This is not in the conversation at the moment, but a potential event if the winter is harsh]

1 Synes om

Tak Philip - interessante kommentarer !

Det er også en overraskelse for mig at vi så olieprisen falde så voldsomt her de sidste dage - men jeg tænker også det er for tidligt at konkludere noget - jeg tror stadig på den skal op - jeg synes der er en del grunde til det : olie sanktioner mod Rusland, lempelser af corona restriktioner i Kina, OPEC fastholdelse af daglig tønde produktion - og så læser jeg også at flere steder er lagerne mindre end antaget (bla. USA).

Jeg tror - ligesom vi har set det i det øvrige aktie- og finansmarked de sidste måneder - at vi hele tiden ser nogle super hurtige trends - langt kortere end normalt. Der bliver reageret uhyre sensitivt på selv de mindste nyheder eller nye nøgletal - et godt eksempel er USA, S&P og Nasdaq som den ene dag nærmest efter nogle “tal” udråber Bull marked - som så allerede dagen efter eller to, bliver afløst at den modsatte melding; Bear og store fald. Sådan synes olie prisen pt. også at opfører sig.

Derfor tror jeg også på du har ret i, at det er for tidligt at konkludere noget som helst - eller i hvert fald aflyse en trend mod en højere oliepris - den tror jeg helt bestemt kommer.

Tror mange venter på næste FED melding som ny guide her super kortsigtet.

D/S Norden er dygtige handelsfolk - føler mig meget tryg med en ret stor position hos dem lige nu. Jeg har også godt øje til Hafnia som i kurs 50 frister mig lidt - men det blev dog Torm jeg i dag har købt en ganske lille position i - stort kursfald på 5-6% - kurs 196,00.

Jens Løgstrup har idag udtalt sig til Børsen omkring hans “vinder aktier” - udover Jyske Bank så var det Torm og D/S Norden. Han ser også udviklingen yderst positiv de næste mange måneder - og gør jo også opmærksom på at de sidste olie sanktioner mod Rusland først træder i kraft i starten af februar 2023 (raffineret olie - benzin, diesel, jetfuel osv.) - sanktionerne der startede for 3 dage siden er udelukkende af råolie.

Han medvirker i en interessant podcast i Børsen idag :
https://borsen.dk/nyheder/investor/investor-rammer-guldaare-vurderer-der-er-meget-mere-at-hente-i-aktierne

Så vidt jeg ved, har han en meget stor position i D/S Norden på 0,3-0,4% - det fortæller han om i podcasten - så han mener det meget alvorligt :slight_smile:

Han henviser iøvrigt til Baltic Tanker Dirty Index der viser fragtraterne på transport af råolie, mens Baltic Clean Tanker Index viser fragtraterne på de raffinerede olieprodukter.

https://seecapitalmarkets.com/ShippingIndexes

https://seecapitalmarkets.com/IndexDetailed?Id=371040

1 Synes om