Makro med Friis og Overvad

En overordnet tråd til debat af makro.

God debat!

3 Synes om

What are the thoughts on the removal of Hu Jintao, the former Chinese leader, from the Communist Party congress? There are rumours he is of ill health. But it could also be a deliberate move to publicly signal his power? I’m interested to hear other opinions.

3 Synes om

One thing is for sure, the markets don’t like it. Is China increasingly univestiable?

1 Synes om

Gaspriser under 0 idag og elpriser meget lave for oktober - det må da mærkbart kunne mærkes på inflation om kort tidhttps://borsen.dk/nyheder/okonomi/vildt-fald-nu-er-gasprisen-negativ?b_source=borsen&b_medium=row_1&b_campaign=news_1

opbevaring ser også godt ud…

I think the renewed fear both for Xi Jinping’s steel grip on the Chinese ruling party and the new SEC rulings on Yum China, BedGene and ZaiLabs and many more chinese-american companies will have a big effect on Chinese markets, but also Chinese associated stocks, over the next long period.

Wrote a short post about it earlier here.

Rishi Sunak, new UK Prime Minister.

1 Synes om

Sikke et forfærdeligt billede (US tal)

Og en anden interessant figur. I Tyskland falder producentpriserne som en sten.

2 Synes om

Oliepriserne er nu tilbage til, hvor de var i begyndelsen af året.

På mandag handles Nordic Brent til omkring $81, et fald pånæsten 3% i forhold til søndagens kurs.

Det, der driver priserne ned nu, er sandsynligvis uroligheder i Kina og Covid-19-nedlukningen, kombineret med forventninger om en recession, der vil reducere efterspørgslen efter olie i de fleste dele af verden.

2 Synes om

Interessant Olivier! Her en kommentar fra Saxo Bank i dag på situationen:

Kilde: https://www.home.saxo/en-sg/content/articles/equities/apac-market-insights-28-nov-2022-28112022

1 Synes om

Jeg læste en anden interessant tråd om energiaktier i dag fra danskeren Andreas Steno.

Jeg tror på kort sigt, at handlinger fra USA (SPR), OPEC-nedskæringer og Kinas genåbning vil være de vigtigste historier.

På lang sigt er incitamenterne i Europa og USA forkerte til at fremme CAPEX. Den interessante del ville være øget udbud fra Venezuela.

2 Synes om

Venezuela har flere dokumenterede reserver end Saudi-Arabien og Chevron har lige fået tilladelse til at begynde at bore igen efter flere års sanktioner i Venezuela.

1 Synes om

Var der andre, der så dette?

2 Synes om

Synes bestemt denne “graf” er tankevækkende. Tilbage i 1960 blev en aktie i gennemsnit holdt i 8 år, hvor gennemsnittet idag er 6 måneder. Gennemsnittet er selvfølgelig faldet markant grundet daytrading og andre kortsigtet investeringer. Hvor lang tid holder i gennemsnitligt jeres investeringer?

4 Synes om

Vil sige at det er meget få aktier, som jeg har solgt fra min portefølje, da jeg primært foretager langsigtede investeringer.

Vil dog sige, at jeg altid nedskriver hvorfor jeg er købt ind i en aktie, og her har jeg et par gange prøve, at forretningsmodellen eller markedet har ændret sig radikalt, hvilket har gjort, at jeg har valgt at sælge :slight_smile:

Sagt kort, så har jeg beholdt 95% af mine investeringer. :wink:

EU-kommissionen har bedt de 27 EU-lande om at stemme for Kommissionens forslag om et prisloft på 60 dollar per tønde russisk olie, skriver Wall Street Journal.

Formålet med prisloftet er at presse Ruslands indtægter fra oliesalg og samtidig holde den globale olieforsyning på et stabilt niveau.

Er meget interesseret i at se hvorvidt forslaget går igennem, da jeg kunne forestille mig det ville sætte et stort pres på Rusland. Fordelene er en stabilisering af den globale olieforsyning, men en endnu mere presset Putin, tror jeg ingen håber på at se.

Artikel fra Energiwatch.

en god tråd om dagens jobdata. Job tabt i byggeriet og realøkonomien, job opnået i servicesektoren og get offentlige.

1 Synes om

Interessant tråd, Philip!

Den amerikanske jobrapport er et af de vigtigste input for Federal Reserve forud for det næste FOMC-møde d.14 december.

Af jobrapporten i dag fremgår det, at der i november blev skabt 263.000 nye jobs i verdens største økonomi - hvilket var langt mere end de 200.000 nye jobs, som markedet forventede.

Dertil havnede den amerikanske arbejdsløshed i november på 3,7%, mens lønvæksten steg med 5,1% ift. til samme måned sidste år. Det skal sammenlignes med en arbejdsløshed i oktober på nøjagtig samme niveau, mens lønvæksten i oktober var på 4,7%.

Dermed er det amerikanske jobmarked stadig brandvarm - hvilke overvejelser gør I jer ift., at der stadig foreligger FED et stort arbejde i at få USA’s økonomi kølet af, og dermed igen få styr på inflationen?

Kilde: Den amerikanske jobmaskine buldrer fortsat afsted: 263.000 nye job i november

2 Synes om

Er der nogen, der har læst den seneste Zoltan Pozsar? Hans notater er fantastiske, interessante syn på guld og råvarer (Breton Woods III)