Et dyk ned i aktiecases

C3.ai

Med meget snak om OpenAI og deres AI chatrobot, ChatGPT, samt Microsofts investering på USD 10 milliarder i OpenAI, begynder investorer at se på andre AI virksomheder. Tager man de risikovillige investorbriller på er C3.ai (med tickeren AI) en mulighed, som jeg selv har investeret i den risikofyldte del af min portefølje.

Om selskabet

C3.ai leverer Enterprise AI løsninger til store kunder som Shell, Baker Hughes og United States Air Force, hvor de hjælper virksomheder og regeringer med at forecaste og forudsige bl.a. supply chain problemer og risici, efterspørgslen, svindel, kundeafgang osv. på tværs af industrier (forsyningssektoren, telekommunikation, forsvar og efterretningstjenester, finansielle services mv.).

Aktien

Aktiemæssigt har C3.ai – ligesom mange andre softwareaktier – været på en vild rutsjebanetur. Aktien blev børsnoteret i USA i slutningen af 2020 til USD 42 per aktie og kørte derefter helt op omkring USD 160-180. Siden er aktien faldet voldsomt til ca. USD 10 i slutningen 2022, men har fået en god start på 2023 med et afkast på knap 60% til USD 17,77 og er først nu omkring break-even på min egen beholdning.

Udover ”hypen” omkring ChatGPT og den mulige positive effekt på andre AI virksomheder kan stigningen her i 2023 også skyldes, at flere private equity selskaber som Thoma Bravo er på jagt efter opkøb (og allerede har købt flere børsnoterede selskaber for nyligt) efter de store aktiefald i 2022. Her har en analytiker fra Morgan Stanley tidligere kommenteret, at C3.ai var én af de mest sandsynlige opkøbskandidater. I gennemsnit har transaktionerne (baseret på 11 opkøb) været handlet til ca. 10x TTM sales (de sidste 12 måneder), mens C3.ai til sammenligning handles til omkring 3,5x TTM sales. På den anden side er analytikere på casen mere pessimistiske, da det gennemsnitlige kursmål er på USD 13,63 (baseret på tal fra Refinitiv). Aktien lukkede i fredags i kurs USD 17,77.

Omstilling af forretningsmodel

C3 er i en transformationsperiode, hvor selskabet er ved at omstille sig fra en klassisk abonnementsbaseret prismodel til en forbrugsbaseret prismodel. Sammen med den makroøkonomiske usikkerhed har dette på kort sigt sænket vækstraterne. Om få kvartaler forventer selskabets CEO, at den nye prismodel har en positiv effekt via et øget engagement på deres platform og løsninger. Dette er i virkeligheden både den største mulighed og risici i casen, som selskabet skal bevise de kan gøre med succes over de kommende år.

Finansielt og prissætning

Aktien handles til omkring 3x omsætning (NTM, den forventede omsætning de næste 12 måneder), hvor den amerikanske softwaresektor handles omkring 6x NTM, men casen har været hårdt ramt af lavere vækstrater og det øgede fokus på profitabilitet i markedet, som selskabet ikke har samme fokus på. Selskabets CEO har dog kommenteret, at de kan blive profitable indenfor 90 dage, hvis de vil – men planen er først i slutningen af deres regnskabsår 2024. Likviditetsmæssigt har de dog ikke travlt, da de ved udgangen af det sidste rapporterede kvartal (31. oktober 2022) havde en kassebeholdning (inkl. kortsigtede likvide aktiver/investeringer) på mere end USD 800 mio. og et negativt cash flow fra driften på ca. USD 50 mio. i det seneste kvartal (selskabets Q2 2023). Alligevel er det afgørende for casen, at de på mellemlang sigt beviser, at de kan generere positivt cash flow fra driften samtidig med, at de kan vokse toplinjen med høje vækstrater gennem deres nye prismodel.

Hvad tænker I om casen? Selskabet kommer forventeligt ud med det kommende regnskab om en måneds tid. Makromæssigt kan aktier som C3.ai (rentefølsomme softwareaktier) også fortsat blive positivt påvirket af faldende inflationstal og mere stabile eller faldende renter.

Disclaimer: Som nævnt ovenfor ejer jeg aktier i C3.ai og ovenstående er udelukkende til informationsformål. Det er derfor ikke en anbefaling om at købe, ikke købe, sælge eller ikke at sælge aktier i C3.ai.

4 Synes om

Enig i at det er Ai delen som trækker op lige nu som hype. Men ser vi på telekonferencer afholdt af US selskaber dukker spørgsmålet mere og hvordan de er forberedt på dette efter ChatGPT har åbnet op for mange løsninger og trusler til forretningsmodeller. Ikke en vækst der kommer i morgen, men understøtter jo forventninger om 20% vækst i AI software over de næste 10 år som mange forecaster

Men den AI hype dør nok på et tidspunkt, men er de realitet i selskabet kan blive købt af. Ja det mener JP Morgan jo ved at tage den med i deres top picks for salg til kapitalfonde: Netop fordi deres store kassebeholdning jo finansierer en stor del af købet.

Det kunne også være interessant at se på nogen af de andre kandidater der nævnes i den artikel.

Disclaimer: Jeg ejer aktier i C3.ai og ovenstående er udelukkende til informationsformål. Det er derfor ikke en anbefaling om at købe, ikke købe, sælge eller ikke at sælge aktier i C3.ai.

5 Synes om

GN Store Nord

I denne uge var der igen fokus på C3.ai, som jeg dykkede ned i her i sidste weekend – aktien fortsatte med at stige og afsluttede denne uge med en stigning på ca. 45%. Udover denne case har mit fokus dog primært været på GN Store Nord, hvor opkøbsrygterne er taget til, og Nordeas analytiker på casen nu arbejder med et opkøb af selskabet inden for kort tid i et basisscenarie. I denne uge er aktien steget ca. 7% og knap 19% år-til-dato. I dette skriv vil jeg kaste lys på casen, herunder de seneste opkøbsrygter, og hvorfor jeg også tror på det scenarie. Dette afspejles også i, at jeg selv har købt aktien af flere omgange, senest i fredags.

Om selskabet

GN Store Nord (fremover benævnt GN) har de to forretningsområder GN Hearing (høreapparater i konkurrence med bl.a. Demant) og GN Audio (headsets), hvor man i 2021 også købte producenten af gamingudstyr, SteelSeries, for DKK 8 mia. Det betød, at man købte SteelSeries på noget, der nu ligner ”toppen” af markedet efter en høj efterspørgsel på SteelSeries’ produkter samt gældsatte sig i en situation på ca. DKK 15 mia., hvor renterne er steget markant. Opkøbet og de sværere markedsvilkår som følge af den makroøkonomiske uro og lavere forbrugertillid har medført, at selskabet ifølge analytikerestimater (Refinitiv) har ca. 5,8x NIBD/EBITDA (2022E) og ca. 4,8x NIBD/EBITDA (2023E). Selskabet ser derfor ud til at være tvunget ud i enten en kapitaludvidelse eller alternativt enten et frasalg eller salg af hele selskabet.

Aktien

Som følge af ovenstående var GN aktiemæssigt blandt de dårligst performende aktier i Danmark i 2022. I juli 2021 toppede aktien ud omkring DKK 580 og var helt nede omkring DKK 120 i oktober 2022 (ca. 80% ned fra toppen). Med den store gæld er aktien rentefølsom og har også korreleret med det teknologi-tunge NASDAQ indeks i USA, som også havde det svært i 2022.

Da jeg skulle tænke over én af mine forventede vindere for 2023 (for tidligt at konkludere noget endnu :slight_smile:…), valgte jeg GN, fordi aktien ville klare sig godt i et miljø, hvor renter var mere stabile (mindre udsving) eller måske endda faldende (på baggrund af inflationstal der topper ud, som vi forventeligt har set nu). Samtidig var der i december 2022 en faldende shortinteresse i aktien, og man begyndte allerede at spekulere i et potentielt frasalg af dele af forretningen eller et opkøb af hele selskabet, da William Demant Invest meddelte, at de nu ejede mere end 10% af aktierne i GN. Aktien fik derfor også afsluttet 2022 med en stigning fra bunden omkring DKK 120 til DKK 160.

Flere tegn på frasalg – ellers stor risiko for kapitaludvidelse

Siden afslutningen af 2022 har rygterne om opkøb af GN eller frasalg af GN Hearing taget til, og har man fulgt nyhedsstrømmen er der mere og mere, der peger i den retning, når man ser på ledelses- og bestyrelsesskift.

Mest aktuelt fremgik det tidligere i denne uge, at GN Hearing har ansat Anders Kronborg som ”midlertidig finansdirektør”. Hvem ansætter en finansdirektør midlertidigt i et forretningsben af den størrelse? Ifølge MedWatch er årsagen, at han ikke ønsker ansvaret på længere sigt. Min egen tolkning er, at det skyldes, at selskabet eller forretningsbenet står overfor et salg, og man derfor ikke har ledt efter en permanent finansdirektør.

Ligeledes – og måske mere væsentligt – har GNs bestyrelsesformand Per Wold-Olsen annonceret i sidste uge, at han ikke vil søge genvalg til selskabets generalforsamling i marts. Her fremgår det også af Refinitiv, at analytikere vurderer dette skift øger sandsynligheden for en fusion med Demant. Som nævnt indledningsvis understøttes det også af, at Nordeas analytiker på casen i denne uge har meddelt, at de nu arbejder med et opkøb af GN inden for kort tid i et basisscenarie.

Det betyder på den anden side også, at GN forventeligt må ud at hente ny kapital, hvis det ikke lykkedes at sælge enten hele selskabet eller dele af forretningen. Da markedet – som jeg ser det – tror på et opkøb eller frasalg af selskabet, vil en kapitaludvidelse i min optik også ramme aktien hårdt. Denne risiko er derfor meget væsentlig at have med i casen.

Prissætning

Gældssituationen er belyst ovenfor og er uden tvivl det mest problematiske for GN. Tager man gælden i betragtning gennem en EV/EBITDA multipel handles aktien til 15,7x EV/EBITDA (2022E) og 13,0x EV/EBITDA (2023E) jf. estimater fra Refinitiv. Til sammenligning handles Demant i samme niveau på 14,2x EV/EBITDA (2022E) og 13,3x EV/EBITDA (2023E) jf. estimater fra Refinitiv. Til gengæld handles GN et pænt stykke over Demant på EV/EBIT i både 2022E og 2023E jf. estimater fra Refinitiv. Ser man på analytikernes kursmål (jf. Refinitiv), har de et gennemsnitligt kursmål på ca. DKK 227 på GN aktien, hvilket er knap 20% over lukkekursen i fredags på DKK 189,75

Afslutning

GN aflægger årsregnskabet for 2022 på fredag den 10. februar. Her bliver det interessant at høre nærmere, om selskabet selv udtaler sig konkret på noget vedr. et potentielt frasalg, fusion eller en kapitaludvidelse.

Disclaimer: Som nævnt ovenfor ejer jeg aktier i GN Store Nord og ovenstående er udelukkende til informationsformål. Det er derfor ikke en anbefaling om at købe, ikke købe, sælge eller ikke at sælge aktier i GN Store Nord.

3 Synes om

Ja bøjede mig også denne her uge,

har indtil nu ment at frasalg vs. kapitalforhøjelse var en 50/50%

Og med en værdiansættelse inklusive gæld som ikke var billigere end konkurrenter synes jeg ikke risk/reward så specielt attraktiv ud

Forretningen vender næppe voldsomt rundt i 2023 på toplinjen (lidt kan komme fra omkostningsfokus),

Men midlertidig CFO giver ingen mening medmindre Hearing sættes til salg

Med evt. synergier til sælger (GN) for Hearing oveni

Og GN Audio er mere interessant vækstmæssigt fremadrettet end høreapparater på hybrid arbejdstrenden,

ja så begynder risk/reward altså at se lidt mere interessant ud i aktien

Også synes den mere spekulative del af markedet også at være mindre farligt efter Powel slap det løs i onsdags

1 Synes om

For fuld transparens solgte jeg i går mine aktier i C3.ai efter, at kursstigningerne er fortsat. Aktien er nu steget med 146% år-til-dato.

Med en EV/Sales (NTM) multipel på ca. 7,2x for C3.ai ifølge et middel-estimat fra Refinitiv handles aktien over median-multiplen i sektoren på 6,5x (ifølge Clouded Judgement fra i slutningen af sidste uge). Multiplen på C3.ai skal også ses i lyset af, at væksten for C3.ai forventes relativt flad det kommende år som følge af særligt omstillingen af selskabets forretningsmodel til en forbrugsbaseret model.

Kasper, har du haft kig på aktien Berkshire Grey? :slight_smile:

Nej, desværre - men måske du kan få et par tanker fra @michaelfriis, som kender casen bedre :slight_smile:

GN skriver i børsmeddelelse dags dato, at de vil prøve rejse 7 mia. kr. ved at udstede nye aktier - det vil svare til en 30% udvanding af aktiekapitalen.

Dette skal dog først vedtages ved deres generalforsamling 13. marts - og i følge flere, er der nødvendigvis ikke opbakning til forslaget - det beretter dagbladet Børsen.

1 Synes om

GN er torsdag morgen kommet med regnskab for fjerde kvartal. Vi starter dagen ud nede 15% efter skuffende resultater, samt 30% udvanding af aktiekapitalen, som Paul-Henning også nævnte i forrige oplæg.

Her er et overblik over hovedpunkterne fra regnskabet:

  • Overordnet var den organiske vækst med 3 pct. i fjerde kvartal lidt bedre end analytikerkonsensus på 2,4 pct., men indtjeningen skuffer. Det justerede driftsresultat, EBITA, endte på 744 mio. kr. mod estimeret 776 mio. kr. af analytikerne.

  • Skuffelsen i fjerde kvartal kan henføres til GN Audio, kom ud af fjerde kvartal med et justeret driftsresultat på 334 mio. kr. sammenlignet med et analytikerestimat på 403 mio. kr.

  • Omvendt præsterede GN Hearing bedre end ventet på både organisk vækst og indtjening. Det justerede driftsresultat blev mere end fordoblet til 472 mio. kr. mod estimeret 430 mio. kr. af analytikerne.

  • For 2023 ventes for GN Hearing en organisk vækst på 2-8 pct. og en justeret EBIT. mar 2023gin på 13-16 pct. Til sammenligning lå analytikerkonsensus på 7,2 pct. for organisk vækst og på 13,0 pct. for driftsmarginen.

  • I Audio venter GN en organisk vækst på mellem minus 10 pct. og plus 5 pct. mod analytikerkonsensus på minus 0,9 pct., og prognosen for driftsmarginen ligger på 10-15 pct. mod konsensus 15,0 pct.

  • GN annoncerede onsdag aften, at det agter at gennemføre en kapitalrejsning gennem salg af nye aktier for 7 mia. kr. Det skal accelerere målet om at få nedbragt gældsandelen til 1-2 gange driftsindtjeningen. Af samme årsag foreslået der ikke noget udbytte for 2022, og aktietilbagekøbsprogrammet er fortsat på pause.

Jeg ejer aktier i GN Store Nord og dette er hverken en køb eller salgsanbefaling, blot et overblik over seneste regnskab med Sydinvest som kilde.

Ja, det var en melding, som markedet ikke brød sig om og som ventet har sendt aktien meget ned i dag. Ligesom markedet havde jeg mere troet på et frasalg, som nu ser mindre sandsynligt ud.

Resultaterne fra GN Audio samt guidance for 2023 var heller ikke prangende… Bliver interessant at høre ledelsens kommentarer i dag her kl. 11:00.

For fuld transparens har jeg reduceret min beholdning af GN aktier i dag.

1 Synes om

Ja enten skulle de hente penge eller købes var min analyse ved årets indgang:

vi skulle ikke vente længe på svaret

Softbank ser ud til at lille byde, men kursen har lidt indhentet deres bud på USD 1,3. Den bør de dog kunne hæve til dagens kurs på USD 1,45.

Hvis dette ikke bliver til noget, står der vel mellem linjerne at de skal have penge hurtigt

Lille reminder om at der mange cases derude hvor dette kommer til at ske i år, så man bør lede efter disse, især hvor teknologien er stærk.

Også en reminder om at man ikke bare kan lade sig køre over kursmæssigt nedad selvom man tror på selskabet man har investeret i. Ikke sikkert man får lov til at tage med op igen selvom man skulle have ret

Her er modellen ole søberg satte sammen lige før nytår og vi derfor besluttede at samle lidt i op aktien, velvidende at de behøvede kapital (men også kunne blive opkøbt). husk at da handlede aktien USD 0,56

Teva Pharmaceuticals

I denne uge kom sidste uges case, GN Store Nord, i negativt fokus, hvor udfaldet blev den ”dårlige” case for investorerne – i hvert fald i første omgang – da en stor forventet fortegningsemission på DKK 7 mia. blev annonceret. Det sendte aktien ned fra omkring DKK 195 til fredagens lukkekurs på DKK 167,65.

Jeg vil i dette indlæg se nærmere på en anden – men udenlandsk dansker-darling – Teva Pharmaceuticals – der også tog fokus i denne uge, da selskabet var ude med årsrapporten for 2022 og guidance for 2023. Aktien har performet pænt med +12,50% år-til-dato, men faldt tilbage med 4,65% i løbet af ugen efter regnskabet med en - efter min mening - blød guidance for 2023. Igen vil jeg disclaime, at det er en aktie, som jeg selv har købt til porteføljen. Jeg er mere på udebane med denne case, da det er mere komplekst, men jeg stræber efter også at have et pharmaselskab såsom Teva.

Om selskabet

Teva Pharmaceuticals blev en dansker-darling, da Kåre Schultz blev ansat i det israelske medicinselskab, med særligt fokus på kopimedicin/generika, tilbage i 2017. Kåre Schultz var anerkendt af mange som tidligere kronprins i Novo Nordisk og derefter ”oprydder” i Lundbeck, før han skiftede til Teva i 2017. Siden har han også ryddet op i Teva og over årene fået styr på gælden efter opkøbet af Allergan Generics i 2015. Fra januar 2023 har Richard Francis taget over for Kåre Schultz i Teva.

Trods gældsnedbringelse og fokusering har aktien ikke performet godt siden tiltrædelsen i 2017, da omsætningen har været faldende efter oprydning i produkter og bl.a. tab af patent på midlet Copaxone (udgjorde ca. 20% af Tevas omsætning i 2016), der har ført til en lavere og lavere omsætning. Det nylige 2022 regnskab viste en omsætning på USD 14,9 mia., hvilket er 33% under omsætningen i 2017. Siden har selskabet dog lanceret nye produkter, herunder Austedo og Ajovy, som vokser pænt årligt.

Aktien

Omkring opkøbet af Allergan Generics i 2015 for USD 40,5 mia. toppede aktien ud i kurs USD 72 i juli 2015. Siden faldt aktien ned under USD 6,50 i august 2019, og har herefter handlet i et spænd omkring niveauet mellem USD 7 og 13. Udover en faldende omsætning har særligt det langvarige opioidforlig kostet på investorernes tålmodighed samt givet frygt for en mulig kapitaludvidelse (ved worst case scenarie).

Ved regnskabet tidligere på ugen faldt Teva-aktien med knap 9%, men hentede sidenhen noget af det tabte i fredags med en pæn stigning til en lukkekurs i USD 10,26. Dette giver Teva en markedsværdi på knap USD 11 mia.

Value aktie eller value trap?

De sidste år vil man med rette have kaldt casen for en value trap – spørgsmålet er, om det også vil være det i de kommende år. Med en forventet indtjening (ifølge Refinitiv analytikerestimater) på USD 2,8 mia. i 2023 handles Teva til en P/E (2023E) på ca. 4x, hvilket derfor kan lyde som en klassisk ”value” case. Nøgletallet kan dog snyde, særligt i Tevas tilfælde, da man ikke tager højde for gælden, som ved udgangen af 2022 udgjorde ca. USD 18,4 mia. (nettorentebærende gæld). Enterprise value er derfor tættere på USD 30 mia. og giver aktien en EV/EBITDA multiple på ca. 6,4x (NTM) ud fra Refinitiv estimater. Det er på samme niveau som f.eks. konkurrenten Viatris, der bl.a. også laver kopimedicin/generika, biosimilars og andre produkter, som Teva også udbyder i produktporteføljen. Dog er prissætningsmultiplen et stykke under andre store pharmaselskaber som Merck & Co, Amgen, Pfizer og Novartis, der handler mellem ca. 10-12x EV/EBITDA (NTM) ifølge Refinitiv estimater.

Udover gælden har opioid-sagen også hængt over casen i de seneste år, men dette ser nu ud til at blive løst gennem et forlig i november 2022 på USD 4,25 mia., der skal betales over en 13-årige periode inkl. Tevas generiske version af midlet Narcan til en værdi på op til USD 1,2 mia.

Triggers, der kan påvirke casen positivt eller negativt i 2023, vil særligt være (herunder skrevet ud fra, hvad der muligvis kan have en positiv effekt på casen):

  1. Endelig punktum sættes i opioid-sagen (selskabet har senest ved regnskabet indgået et forlig med 49 ud af 50 amerikanske stater).

  2. En organisk omsætningsvækst for første gang i mange år i 2023, herunder fra en svagere dollarudvikling (rammer os danske investorer på aktiekursen, men vil have en positiv effekt på selskabets salg), nye produkter samt fortsat vækst i selskabets egne brandede produkter som Austedo (voksede 20% YoY i 2022) og Ajovy (mere end 20% YoY i 2022).

  3. Fastholder fokus på free cash flow på omkring eller mere end USD 2 mia. (guidance i 2023 er på mellem USD 1,7-2,1 mia.), der fortsat skal bruges til at nedbringe gælden.

  4. Mere flade eller faldende renter (selskabets gæld på USD 18,4 mia. ved udgangen af 2022 er stadig højt, selvom den er nedbragt fra USD 34 mia. på det højeste niveau i 2017). Renteniveuet vil derfor have en effekt på Tevas rentebetalinger.

Generelt skal det også påpeges, at Teva er en kompleks størrelse i en svær industri, hvor der også er en risiko for, at selskabet pludselig havner i en ny omkostningsfuld og langvarig retssag. Dette skal med i ens risikobetragtning på casen.

Afslutning

For at drage en parallel til GN Store Nord, som jeg skrev om sidst, blev Tevas største problem skabt af dårlig kapitalallokering ved opkøbet af Allergan Generics til USD 40,5 mia. tilbage i 2015. Teva har efter 6-7 år selv (delvist) løst gældsproblemet med afbetaling via løbende cash flows, mens GN ud fra meldingen tidligere i denne uge venter at rejse DKK 7 mia. i en fortegningsemission til at få gældsniveauet nedbragt.

Tager man de lange investorbriller på i Teva, ser risk/reward fortsat interessant ud fra min stol. Om det er en value case eller value trap over de kommende år, må tiden vise, men Kåre Schultz har i hvert fald fået ryddet op i forretningen og nedbragt gælden. Dermed bør den nye CEO Richard Francis have mere råderum til at sætte fokus på at kunne løfte omsætningen og indtjeningen igen i de kommende år, hvilket muligvis også kan løfte multiplen.

Disclaimer: Som nævnt ovenfor ejer jeg aktier i Teva Pharmaceuticals og ovenstående er udelukkende til informationsformål. Det er derfor ikke en anbefaling om at købe, ikke købe, sælge eller ikke at sælge aktier i Teva Pharmaceuticals.

1 Synes om

Fodboldaktier er for mange – inkl. jeg selv – typisk ikke noget, man vil/bør investere i. Da jeg selv er stor Manchester United fan, valgte jeg dog alligevel at købe aktien med hjertet fremfor hjernen. Anledningen, der triggede det endelige køb d. 1. september 2021, var Ronaldos tilbagevenden til klubben. Rent sportsligt blev Ronaldos tid i klubben ikke en succes, og Ronaldos afslutning i klubben endte desværre også ulykkelig – til gengæld blev min investering i Manchester United-aktien – sjovt nok – den bedste investering for mig i 2022, da aktien steg mere end 60% (+ lidt udbytte og dollarkursstigning) fra start 2022 til salget i slutningen af november 2022.

Aktien har taget mange overskrifter de seneste måneder og særligt i denne uge, da selskabet er ved at blive solgt af Glazer-familien, og der er mange mulige købere, herunder har der været rygter om både Apple, Elon Musk, Sir Jim Ratcliffe og rige investorer fra Mellemøsten (Qatar og Saudi-Arabien). I dag, fredag aften kl. 23:00, er eftersigende sidste dag for bud. Ifølge kilder vil Glazer-familien gå efter GBP 7 mia. (enterprise value – dvs. inkl. nettorentebærende gæld, og selskabet har meget gæld, hvilket har gjort Glazer-familien meget upopulære blandt fans). Dette vil i så fald være det største salg nogensinde i sportsverdenen og overgå det nylige salg af Chelsea for USD 5,2 mia. svarende til ca. GBP 4,25 mia. (enterprise value).

Om selskabet

Som Manchester United fan kan jeg skrive mange sider om selskabet, men jeg forsøger at forholde mig investorrettet og kortfattet. I virkeligheden behøves der ikke en længere forklaring om Manchester United, da fodboldklubben ifølge markedsanalyse-firmaet Kantar har en fanbase på 659 millioner på globalt plan svarende til næsten en tiendedel af verdens befolkning.

Med denne fanbase har Manchester United mange indtægtsstrømme fra bl.a. sponsorater, merchandisesalg, billetsalg, TV-penge mv. Sportsligt er det ikke blevet til mange store titler eller topplaceringer siden Sir Alex Ferguson stoppede som træner i 2013 (herunder ingen Premier League og Champions League titler), men ikke desto mindre har Manchester United rekorden for flest Premier League mesterskaber.

Det er også ekstremt dyrt at drive en fodboldklub som følge af bl.a. de ekstremt høje lønninger. Den dårlige performance rent sportsligt har også betydet, at klubben er gået glip af TV-rettigheder det seneste årti, og klubben har betalt næsten GBP 60 mio. ifm. kontraktfyringer af trænere over det seneste årti efter Sir Alex Ferguson stoppede. Efter at være profitable på operationelt niveau i mange år, bl.a. fra 2013 til 2019, har selskabet tabt penge på driften, senest i 2021/2022, hvor selskabet tabte GBP 87,4 mio.

Aktien og værdiansættelsesperspektiver

Manchester United blev børsnoteret til USD 14 per aktie i 2012 og set ud fra det perspektiv havde aktien i mange år efter børsnoteringen ikke givet et specielt godt afkast, selvom aktien også kørte godt i 2018, hvorefter den faldt meget tilbage igen. Ikke desto mindre handles aktien nu til over USD 26, hvilket indebærer et afkast på ca. 6,5% om året (ekskl. udbytte og valutaeffekter) over den 10-årige periode fra børsnoteringen. Kursstigningerne er dog først for alvor kommet mod slutningen af 2022, hvor rygterne om et salg af klubben begyndte.

Det er svært at sige noget klogt om prissætningen. Man kan sammenligne med prisen på Chelsea, som anført ovenfor, hvor Manchester United bør være noget højere (skal jeg jo også sige som Manchester United fan :slight_smile:), men det er i høj grad bestemt på antal fans og brandværdi. På baggrund af omsætningen i 2021/2022 regnskabet på GBP 583,2 mio. vil et salg til f.eks. GBP 6 mia. svare til en EV/Sales multipel på ca. 10x. Under alle omstændigheder vil Glazer-familien opnå et formidabelt afkast på investeringen, da de købte klubben for GBP 790 mio. i 2005 (ca. 660% afkast ud fra antagelsen om et potentielt salg på GBP 6 mia.)

Afslutning

Jeg vil følge situationen i aften og over weekenden. Det bliver interessant, hvad der kommer af nyt. Jeg er ikke gået i detaljer med casen i dette opslag, og det er udelukkende til informationsformål. Det er derfor ikke en anbefaling om at købe, ikke at købe, sælge eller ikke at sælge aktier i Manchester United. Som nævnt ovenfor ejer jeg ikke aktier i Manchester United på nuværende tidspunkt. Mest af alt glæder jeg mig til at se Manchester United spille på søndag mod Leicester :grinning:

Jeg har primært brugt disse to kilder til dette skriv:

I forlængelse af mit tidligere skriv vedrørende opkøb i Life-Science sektoren (Som kan læses i Pharma - En overordnet tråd) vil jeg tage et kig på én af de aktier jeg selv ejer, hvor store dele af eksisterende og fremtidig vækst tilskrives M&A aktiviteter. Mit tidligere skriv omhandler primært ”Big Pharma” selskaber, hvor jeg i dette indlæg vil fokusere på et mindre norsk pharma selskab: NavaMedic (TICKER: NAVA), som er steget ca. 12% siden deres årsregnskab for 2 dage siden.

Selskabet har en ambition om at opnå en milliardomsætning indenfor mellemlang sigt og blive et af de førende pharma selskaber i Norden. Dette vil de opnå via organisk vækst, samt akkvisitioner af selskaber, produktporteføljer eller enkle produktrettigheder. NavaMedic har de seneste 10 måneder opkøbt salg- og marketingsrettighederne til produktet ClindaMycin (November, 22) som er et anitiotika produkt mod infektioner (Primært knogle- og led infektioner) til hospitaler. Derudover har selskabet opkøbt selskabet Impolin AB, som er et svensk selskab der distribuere fedmebehandlingsprodukter.

Om selskabet:
NavaMedic er et Norsk pharma selskab som er tilstede i hele norden, samt UK og Grækenland med omtrent 35 medarbejdere. Selskabet har en markedsværdi på DKK 413m (Lukkekurs d. 17 Februar 2023) og har de seneste 12 måneder generet et afkast på ca. 21%.

Selskabet er direkte leverandør til hospitaler og apoteker af høj kvalitets produkter til patienter. Det skal forståes, at NavaMedic ikke selv udvikler produkter, men fungerer som distributor.

NavaMedic har en bred portefølje af produkter som kan deles ind i 4 kategorier:

Forbrugersundhed Denne kategori indeholder typiske OTC produkter som vi kender dem i vores dagligdag og er rettet mod: smertestillende, forkølelse, fedme og maveproblemer m.m
Denne kategori genererede NOKK79,6m i 2022, svarende til ca. 21% af den årlige omsætning, med en tilhørende YoY vækst på 83%.

Medicinsk ernæring Produkterne i denne kategori er rettet mod patienter, som har medfødte genfejl som gør at kroppen ikke selv kan omdanne mad til energi bl.a indenfor glykose opbevaring, ketogen diet og proteinsubstittuter mod akkumulering af toksiner i kroppen.
Denne kategori genererede NOKK53,9m i 2022, svarende til ca. 14% af den årlige omsætning, med en tilhørende YoY vækst på 4%.

Specialty pharma Denne kategori indeholder receptpligtige produkter rettet mod Urologi (Urinvejssygdomme), sårpleje, dermatologi (Hudsygdomme) og fedmebekæmpelse.
Denne kategori genererede NOKK159,1m i 2022, svarende til ca. 42% af den årlige omsætning, med en tilhørende YoY vækst på 42%. Dette er klart den største kategori for selskabet.

Branded generics Produkterne i denne kategori er bl.a antibiotika til sygehuse og kardiologiske produkter målrettet patienter med med sygdomme i hjerte og kredsløb.
Denne kategori genererede NOKK89,5m i 2022, svarende til ca. 23% af den årlige omsætning, med en tilhørende YoY vækst på 27%.

Selskabet har i skrivende stund følgende nøgletal:
P/E: 20,93
P/S: 1,61
P/B: 2,92
EPS: 1,8

NavaMedic som vækstcase
Jf. seneste årsrapport d. 16 februar for året 2022 kan selskabet melde om en rekordhøj omsætning. Selskabet landende en omsætning på NOKK 382.1m hvilket er en vækst på 37%, sammenlignet med 2021, hvoraf NOKK 116m blev genereret i Q4. For året skal 27% af væksten på toplinjen tilskrives organisk vækst og resten fra M&A aktiviteter, hvilket er i takt med deres ambition om min. 20% årlig organisk vækst.

NavaMedic kan rapportere en gross-margin på 42,8% (40,1% i 2021), hvilket anses som værende ganske tilfredsstillende. Derudover offentliggøre selskabet EBITDA på NOKK 51.7m, hvilket næsten er en tredobbling fra forgangende år (NOKK 18,2m)

Selskabet har en ambitiøs vækststrategi som inkluderer en målsætning om at nå en omsætning på NOKK 1mia. på mellemlangsigt inkl. EBITDA-margin på 15%. Strategien for, at opnå målsætningen bygger på at styrke deres kerneforretning. Dette inkluderer større udbredelse af eksisterende produkter, samt genforhandling af eksisterende aftaler. Derudover ønsker selskabet at udvikle egne brands, samt opkøb produkter eller virksomheder hvor NavaMedic ser mulighed for at vækste salget.

Afslutnining
Personligt har jeg stor tiltro til NavaMedic som vækstcase, hvilket også er resulteret i at jeg købte ind i casen sidste år. Jeg ser en bred portefølje af produkter i 4 vigtige og diversificeret områder, alle i markeder med høj vækst. Dertil tror jeg på, at eksisterende pipeline kan udnyttes bedre både via nye geografiske markeder og genforhandlinger af eksisterende aftaler, som selskabet arbejder på løbende. Derudover er der flere nye produkter/virksomheder som selskabet har opkøbt, der stadig ikke er fuldt integreret og udnyttet.

Jeg ser desuden en skalérbar platform, som er bevist i markedet. Kun tiden kan vise hvad fremtiden bringer for NavaMedic.

Disclaimer: Som nævnt ovenfor ejer jeg aktier i NavaMedic og ovenstående er udelukkende til informationsformål. Det er derfor ikke en anbefaling om at købe, ikke købe, sælge eller ikke at sælge aktier i NavaMedic.

1 Synes om

Seneste nyt om overtagelsesbud på Manchester United er, at der eftersigende er bud fra et medlem af den royale familie af Qatar for omkring GBP 5 mia. (dette er ikke bekræftet af dem selv). Den britiske forretningsmand Sir Jim Ratcliffe og hans selskab, Ineos Group, har også har budt for størstedelen af selskabet, men jeg kan ikke finde et tal på budstørrelse ud fra diverse medier. Investeringsfirmaet Elliot Investment Management er også nævnt, men dette skulle vedrøre, at de er klar til at hjælpe bydere med at give finansiering til købet og er derfor ikke selv bydere på Manchester United.

1 Synes om

Aktierne i C3.ai steg i after hours i går (2/3/23’), efter at AI-softwarefirmaet citerede “væsentligt forbedret” markedsstemning i indtjeningsrapporten. Den er i skrivende stund oppe med 17.97% efter lukketid i går.

Bliver spændende at se hvor længe den holder sig på så højt et niveau :slight_smile:

Vild udvikling… GN kom i går ud med nyheden om, at den planlagte kapitalforhøjelse på DKK 7 mia. ikke vil få 2/3 af stemmerne, som det kræver for at få stemt den igennem på generalforsamlingen i dag.

Alt andet lige anser jeg det for godt nyt, da det bør øge sandsynligheden for et frasalg af dele eller hele virksomheden, som var en del af det scenarie, som jeg selv havde købt ind på. Omvendt vil der også stadig være usikkerhed, da selskabet jo fortsat har en meget høj gæld, som skal nedbringes på den ene eller anden måde. Bliver interessant at følge aktien i dag - mon ikke shorterne vil lukke deres positioner?

Disclaimer: Efter jeg reducerede min beholdning i februar, har jeg stadig aktier i GN Store Nord.

1 Synes om

TCM Group - Svære markedsforhold giver modvind

Om TCM Group
TCM Group sælger køkken-, bad- og garderobeløsninger i Skandinavien. TCM Group er den tredjestørste køkkenproducent i Skandinavien, med salg i 140 butikker. I dag består TCM Group af Svan Køkkenet, Tvis Køkkener og Nettoline, hvilket betyder at TCM Group befinder sig i flere forskellige prissegmenter indenfor køkkensegmentet.

TCM Groups hovedkontor ligger i Tvis i nærheden af Holstebro, produktionen fordeler sig på fabrikker i henholdsvis Tvis og Aulum. I Slutningen af 2022 beskæftigede TCM Group 482 medarbejdere.

Aktien
TCM Group blev børsnoteret tilbage i 2017 til kurs DKK 98,0 pr. aktie.

TCM Group er noteret på OMXC Mid Cap Danmark, og handles til kurs DKK 73,0 svarende til en markedsværdi på DKK 667,4 mio.

De tre største aktionærerne fordeler sig på BI Asset Management med 13,3%, Paradigm Capital Value Fund med 10,8% og ATP med 10,1% af aktierne.

TCM Group har en strategi om årligt at udlodde 40-60% af nettooverskuddet, derudover kommer ekstraordinære udbytter og opkøb af egne aktier.

Afkast
ÅTD: 0,0%
1 år: -29,7%
3 år: -3,9%
5 år: -1,1%

Udbytte
TCM Group har historisk udbetalt udbytte til investorerne. I 2021 udbetalte selskabet DKK 6,0 pr. aktie. På generalforsamlingen d.13.04 2023 blev det besluttet at undlade udbyttebetalingen i 2022. Dog er der givet fuldmagt til et ekstraordinært udbytte på op til DKK 30,0 mio. i løbet af andet halvår 2023.

Nedjusteringer og en opbremsning i sektoren
TCM Group er udfordret af en opbremsning i økonomien, herunder særligt i byggesektoren og ændret forbrugeradfærd der især har påvirket B2C-salget. Derudover har selskabet været påvirket af stigende transport-, råvare- og energipriser. Effekten af en ændring i salgsmixet, hvor B2B salget har udgjort en højere andel, har i 2022 haft en negativ effekt på indtjeningen.

De svære markedsforhold har også betydet at TCM Group tilbage i August 2022 var ude med en nedjustering af justeret EBIT og senere i oktober nedjusterede TCM Group igen forventningerne til både nettoomsætningen og justeret EBIT. Udviklingen i aktiekursen kan derfor blandt andet tilskrives nedjusteringerne i 2022, som følge af svære markedsforhold.

TCM Group har i forbindes med opbremsning af salget og stigende råvare- og energipriser tager flere initiativer, herunder løftet salgspriserne flere gang i løbet af 2022, der skal sikre at selskabet fortsat kan levere en positiv indtjening. De løftede salgspriser vil først få fuld effekt fra januar 2023. Derudover har TCM Group justeret produktionen hvor selskabet er gået fra tre til to produktionshold.

I 2023 ser TCM Group også ind i et udfordrende år, hvor salget til B2C-kunder der historisk har bidraget med de højeste indtjeningsmarginer, fortsat vil være svagt som følge af de makroøkonomiske usikkerheder.

Årsregnskabet 2022:
Som nævnt i overståede var regnskabsåret i 2022 tydeligt præg af et ændret salgsmix, hvor salget af produkter til B2C faldt, mens salget udgjorde en højere andel af B2B-salg. Ændringen i salget betød en negativ påvirkning på bruttomargin og indtjening. Derudover blev marginerne også påvirket af højere kostpriser på råvarer og komponenter.

I 2022 endte omsætningen på DKK 1.146,1 mio. (DKK 1.108,3 mio.) svarende til en omsætningsvækst på 3,4%.

Justeret EBITDA var på DKK 121,3 mio. (DKK 154,7 mio.), hvilket svarer til en justeret EBITDA-margin på 10,6% (14,0%).

Justeret EBIT var på DKK 103,4 mio. (DKK 137,8 mio.), hvilket svarer til en justeret EBIT-margin på 9,0% (12,4%)

Nettoresultatet endte på DKK 70,5 mio. (DKK 110,7 mio.).

Konkurrence:
Den største konkurrent til TCM Group er svenske Nobia, der også er blandt de største køkkenproducenter i Skandinavien. Både TCM Group og Nobia har Skandinavien som deres hovedmarked. Nobia sælger køkken brands som HTH, Invita og Uno form. Både TCM Group og Nobia har i 2022 været igennem et udfordret år, ligesom andre i branchen. Det er dog interessant at se på, hvordan TCM Group har klaret ”krisen” sammenlignet med Nobia. I 2022 endte Nobia med et underskud på SEK -2,0 mio, hvor TCM Group havde et overskud på DKK 70,5 mio. Nobia havde en EBIT-margin på 1,3%, hvor TCM Group havde en EBIT-margin på 9,0%.

Sammenlignet med Nobia, der må siges at være blandt de største konkurrent i Norden, har TCM Group klaret 2022 betydeligt bedre. Dette gælder også Nobias aktiekurs der er faldet med -61,7% over det seneste år.

Prissætning:
Som nævnt i overstående afsnit er Nobia den største konkurrent, og dermed også en sammenlignelig peer til TCM Group.

TCM Group Nobia
P/E 2021 13,8x 13,0x
P/E 2022 9,4x -2130x
P/E 2023E 12,0x -55,4x
EV/Sales 2021 1,5x 0,8x
EV/Sales 2022 0,8x 0,5x
EV/Sales 2023E 0,9x 0,5x
EV/EBITDA 2021 10,7x 6,2x
EV/EBITDA 2022 8,3x 6,9x
EV/EBITDA 2023E 9,3x 5,8x

Kilde: MarketScreener.com

Guidance 2023:
TCM Group forventer en nettoomsætning for 2023 i niveauet DKK 950-1.050 mio. (DKK 1.146 mio. i 2022)
Justeret EBIT (eksklusiv engangsomkostninger) forventes i niveauet DKK 70-100 mio. (DKK 103.391 mio. i 2022)

Afslutning
TCM Group befinder sig lige nu i et marked der er presset af inflation, høje omkostninger og en byggesektor der er udfordret af høje renter, en samlet cocktail der betyder laverer efterspørgsel efter TCM Groups produkter.

Aktien er faldet 0,0% ÅTD og -29,7% over det sidste år, dette har også betydet at TCM Group aktien handles i et levere niveau, der kan gøre aktien interessant for langsigtet investorer.

Det bliver derfor spænende at se om aktien skal længere ned og, hvornår sektoren igen får medvind.
Selvom 2022 var et dårligt år for TCM Group, så har selskabet alligevel klaret sig betydeligt bedre end en af deres største konkurrenter i Skandinavien.

Disclaimer: Jeg ejer ikke aktier i TCM Group og overstående er udelukkende til informationsformål. Det er derfor ikke en anbefaling og at købe, ikke købe, sælge eller ikke at sælge aktier i TCM Group.

2 Synes om

TCM Group nedjusterer efter første kvartal 2023

I første kvartal 2023 var TCM Group fortsat påvirket af en negativ udvikling i selskabets bruttomargin, på trods af de prisstigninger som selskabet har gennemført. Den negative ændring kan tilskrives et fortsat ændret salgsmix, hvor en stor del af slaget kom fra B2B-salg med en lavere margin i forhold til B2C-salget. Derudover var TCM Group fortsat præget af stigende råvarepriser, priser på komponenter og højere energi- og fragtomkostninger.

Finansielle nøgletal for første kvartal 2023
Omsætningen faldt med 2,8% i først kvartal 2023 til DKK 273,6 mio. (DKK 281,4 mio. i første kvartal 2022).

Justeret EBITDA faldt i første kvartal 2023 til DKK 7,9 mio. (DKK 30,3 mio. i første kvartal 2022), svarende til en justeret EBITDA-margin på 6,6% (10,8%).

Justeret EBIT faldt i første kvartal 2023 til DKK 13,1 mio. (DKK 26,0 mio. i første kvartal 2022), svarende til en justeret EBIT-margin på 4,8% (9,3%).

Konkurrenten Nobia
TCM Groups nærmeste konkurrent er svenske Nobia, der også har aflagt regnskab for første kvartal 2023. Omsætningen faldt med -6% i første kvartal 2023. EBIT faldt i første kvartal 2023 til SEK 81 mio. (SEK 182 mio. i første kvartal 2022), svarende til en EBIT-margin på 2,2% (4,8%).

På baggrund af regnskaberne i første kvartal 2023, rapportere TCM Group fortsat en højere EBIT-margin på 4,8% sammenlignet med svenske Nobia, der kommer ud af første kvartal 2023 med en EBIT-margin på 2,2%.

I forbindelse med regnskabet nedjusterede TCM Group forventninger til regnskabsåret 2023. TCM Group fastholder fortsat forventninger til omsætning i 2023, der forventes at være i intervallet DKK 950-1.050 mio. Forventningerne til justeret EBIT i 2023 er blevet sænket til DKK 60-90 mio. (Tidligere DKK 70-100 mio.).

Disclaimer: Jeg ejer ikke aktier i TCM Group og overståede er udelukkende til informationsformål. Det er derfor ikke en anbefaling om at købe, ikke købe, sælge eller ikke at sælge aktier i TCM Group.

Aktie med en upside på +600%?

Her er mit bud på en god value case:

Det er en speical situation, omkring et kinesisk selskab som jeg tidligere har skrevet kort om.

Virksomheden hedder Sohu. Aktien står i $12, men har $41 pr. aktie i kontant. Lige nu ligger deres markedsværdi på 400mm. Så her er casen:

Deres gaming virksomhed (changyou) har lavet 250mm i ebit de sidste 12 måneder. Deres medie virksomhed (Sohu media) har reduceret deres tab.

De sidder på en stor bunke kontanter, og en profitabel gaming virksomhed, men hvad er planen? Lige nu er der masser af risikoer, som presser prisen ned. Blandt andet en tabsgivende virksomhed

Sohu Media Portal, en førende nyheds- og informationsudbyder i Kina, gennem sohu.com. Sohu Video, en udbyder af onlinevideoindhold via Sohu Video-appen, ifox og tv.sohu.com. De står lige nu for 20% af Sohu´s omsætning. De har mistet 80% af omsætning fra 2016-2022, og er uprofitable grundet den høje konkurrence.

Ledelsen har ikke formuleret nogen langsigtet vision eller strategi for Sohu Media. Sohu er fortsat et af de mest besøgte websteder i Kina. I 2015 betalte Verizon 4,4 milliarder USD for AOL, og i 2016 betalte Verizon 4,5 milliarder USD for Yahoo. I år blev den kombinerede Verizon Media-forretning solgt til Apollo Global for 5 mia. USD i maj 2021. Hvis Charles Zhang (CEO) ikke kan finde ud af, hvad han skal gøre med Sohu Media, er det meget sandsynligt, at det kan sælges til en værdi, der afbalancerede dens svage værdi. driftsresultater mod dens store brugerbase.

Changyou er en gaming virksomhed der leverer +85% bruttofortjeneste. Changyou udvikler og driver mobil- og pc-spil, alle med en free-to-play-model med køb i spillet. Det dominerende spil er TLBB, og de ejer og driver også hjemmesiden 17173.com, som er et spilrelateret forum. Changyou blev fusioneret ind i Sohu-virksomhedsstrukturen i april 2020.

TLBB har i de 10 år, stået for størstedelen af deres omsætning. I år har de fået licens, til at udgive i 2´ er, TLBB 2. Dette spil bliver frigivet i 2023 Q3.

Lige nu ligger der en “stor” kina risiko, hvor kinesiske virksomheder noteret i USA, kan blive afnoteret fra børsen, hvis de ikke oplyser alt regnskabsteknisk. Problemet opstod sidste år, hvor USA forlanger et bestemt antal information, så stritter imod kinesiske lovgivning. Efter min mening er risikoen langt mindre end man tror - her er et link til en artikel fra 11.maj 2023 (China says willing to work with U.S. on audit deal as challenges loom | Reuters)
image

Derudover ligger der en risiko omkring invadering af Taiwan, dette er ikke noget jeg kan kommentere på. I tilfældet af Kina ikke går med til oplysning af alle tal, eller Kina invaderer Taiwan, skal ens investering ses som tabt.

Valutation

Hvis vi medregner deres kassebeholdning, samt sætter en konservativ på deres gaming virksomhed, har vi en valuation på $78. For at denne valutation kan opnåes, har vi brug for markedet, får et mere positivt blik på det kinesiskemarkedet. De handles efter mine esitimater, til en 83% discount til fair valuation.

image

Hvad er deres plan?

Lige nu er der ikke prisset, nogen form for ansvarlig kapitalallokering. Deres penge ligger på en offshore konto, grundet stort salg af deres virksomhed Sogou i 2021. Dette betyder Kina´s regering ikke har nogen for medbestemmelse og deres kontantbeholdning.

Seneste i slut 2021, lavede de et tilbagekøbsprogram på 100mm, tilsvarende til under 10% af deres likvider. Hvis der vil blive annonceret et tilbagekøbsprogram i samme omfang, vil de kunne købe 25% af alle udestående aktier. Lige nu er likviditet dog lav i aktien, hvilket kan forhindre et tilbagekøbsprogram. I takt med overstående, er der i diagrammet nedenunder henvist til “fair value”, i tilfælde af et tilbagekøbsprogram.

Ekstra ordinært udbytte?

Sohu betaler ikke udbytte, men har i tidligere år betalt ekstra ordinært udbytte. Det er sket i takt med, at de har modtaget beydelige mængder af penge, f.eks i form af frasalg af diverse aktiver. De har udstedt udbytte på henholdsvis 300mm og 500mm, i 2013 og 2017.

Changyou børsnoteres?

Changyou har tidligere været børsnoteret, men Sohu tilbagekøbt dem fra børsen. Der har været meget interesse for investorene, om en børsnotering i Hong kong, hvor Sohu ikke har afslået muligheden. I tilfælde at det skulle ske, estimerer jeg, at de vil få yderligere $55 pr.aktie. og derfor have $100 pr. aktie ift deres nuværende aktiepris på $12

image

Ejendomme?

Sohu købte kontorbygninger i 2006 og 2010 til eget brug. Disse er i øjeblikket driftsaktiver snarere end investeringsejendomme, men salg eller afvikling af Sohus virksomheder kan tillade, at værdien på $500 mm ($12,62 pr. aktie) kan realiseres fra disse aktiver.

Alt i alt er der mange muligheder for stor upside i aktien, grundet lavt setiment. Dog skal man være opmærksomhed på de forskellige risikoer, man påtager sig ved en investering i Kina.

/EJER AKTIER

1 Synes om