Et dyk ned i aktiecases

Fransk milliardær vil overtage en virksomhed - Aktie havnet i en potentiel budkrig

En interessant situation er opstået, i en af Latinamerikas største telekommunikationsselskab, Millicom/TIGO (noteret i USA og sverige). De opererer i tredjeverdenslande som Guatemala, Colombia, Paraguay osv. Aktien står lige nu i $16.

Lidt historie omkring situationen
TIGO er blevet en takeover mulighed, og forhandlingerne er i gang. Den 25. januar rapporterede Financial Times, at TIGO var i forhandlinger med Apollo og Claure Group. Opkøbspris rygtes til at ligge op mod $20. Claure Group drives af Marcelo Claure, ex-Softbank COO og ex-Sprints CEO. Samme dag bekræftede TIGO rygterne.

Kort efter nyheden øgede den franske milliardær og telekommunikations gigant, Xavier Niel (stifter/ejer af Iliad) sin ejerandel i TIGO fra 7% til 19,6%, og blev dermed virksomhedens største aktionær. Niel er ikke en kortsigtet investor, så jeg tror ikke, at han kastede en halv milliard dollars efter TIGO, bare for at sælge andelen til Apollo. Der er en chance for, at denne situation bliver til en direkte budkrig, da Xavier gerne vil overtage virksomheden, da han allerede ejer andre telekommunikations virksomheder.

Opkøbsinteressen for TIGO kommer på spidsen, af en betydelig FCF guidance. I flere år før 2022 opererede virksomheden omkring breakeven niveauer, der spænder fra -40 mio. USD til 14 mio. USD i 2018-2021. Den nylige omorganisering af virksomheden, udtræden af ​​afrikanske aktiviteter og opkøbet af den resterende andel i Guatemala JV (TIGOs stjerneaktiv), har forbedret virksomheden finansielt. I slutningen af ​​2021 er deres cash flow forbedret væsenligt. FCF for 2022 stod på $171 mio., mens fremadrettet guidance er endnu højere. Ledelsen forudsagde samlet FCF for perioden 2022-2024 til $800 mio.-$1 mia., hvilket førte til en gennemsnitlig årlig FCF på omkring $320-$420 mio. pr år. I den seneste Q4 konf call. blev vejledningen gentaget.

Efter virksomhedens operationelle forbedringer, er der plads til et bud, med en væsentlig højere præmie i forhold til de nuværende handelsniveauer. I en nylig kommentar vurderede flere TIGO´s kerneforretning til $30+/aktie. Oven i kerneforretningen, kan en væsentlig værdi være skjult i TIGOs 10.000 trådløse tårne ​​og 13 datacentre i Central-/Latinamerika. I begyndelsen af ​​2022 afslørede ledelsen en plan for at sælge tårnaktiverne. Baseret på nylige transaktioner kan TIGOs tårnaktiver være omkring $6 værd/aktie og datacentrene yderligere $5/aktie.

TIGO er gearet, og finansieringen af ​​denne buyout kan give problemer. FT.com understregede specifikt, at Apollo og Claure forsøger, at strukturere deres bud på en måde, der ville undgå tilbagebetaling eller refinansiering af TIGO´s resterende gæld. Der er en risiko for, at køberne ikke finder en passende måde at finansiere dette opkøb på, og trækker sig fra budet. Den potentielle downside til priser før annoncering er omkring 22 %.

En anden ting, der er værd at bemærke, er, at TIGO tidligere var målrettet af en anden virksomhed, deres peer LILAK, tilbage i 2019. Salgsforhandlingerne blev hurtigt afsluttet, da TIGO’s ledelse ikke kunne lide LILAK’s højt gearede balance og de tilbød en lav buyout-præmie (den nøjagtige tilbud blev ikke afsløret).

/Ejer aktier

1 Synes om

Én af mine bedste investeringer år-til-dato – efter min nu solgte position i C3.ai – er den noget kedeligere Björn Borg. Jeg vil gerne dele en lidt sjov historie bag min investering, da mit kendskab til aktien blev trigget af en tilfældighed fremfor en systematisk screening.

Flash-back til VM i december i Qatar. Jeg læser i flere medier, at Björn Borg sender en tak til Messi i forbindelse med en kamp, hvor man kan se, at han er iført de klassiske Björn Borg underbukser. Underbukser af stort set samme model som jeg mere eller mindre selv har gået med siden, at jeg selv var i de tidlige teenageår. Jeg tjekkede lige aktien og så, at markedsværdien kun var omkring SEK 800 mio. på det tidspunkt. Jeg kan huske, at jeg tænkte – det er vildt, at én af (jeg er på Ronaldo-holdet) verdens bedste fodboldspillere og største brands går rundt med et ”mindre” svensk brand i et kæmpe udstillingsvindue som VM i fodbold. Senere fandt jeg ud af, at Messi også er portrætteret på Instagram på flere billeder med Björn Borg – og han er, som jeg forstår det, IKKE sponsoreret af Björn Borg, så de er købt af egen fri vilje.

Jeg satte aktien på min watch-liste og kort inde i 2023 slog jeg til med min første position efter, at jeg kiggede ind i selskabets fundamentaler og så interviews med selskabets ledelse.

Om selskabet

Udover de velkendte underbukser fra Björn Borg har selskabet forskellige produktkategorier, herunder sportstøj, der er i pæn vækst. Med udgangspunkt i de seneste tal fra Q1 2023 udgør undertøj 51% af omsætningen, sportstøj udgør 23% af omsætningen, fodtøj udgør 11% af omsætningen, tasker udgør 6% af omsætningen, og andre produktområder (herunder brillestel) udgør 9% af omsætningen.

Geografisk er det svenske marked størst med ca. 36% af omsætningen. Det efterfølges af henholdsvis Holland (21%), Finland (15%), Tyskland (11%), Belgien (4%), Danmark (3%) samt øvrige markeder (10%).

Björns Borgs produkter sælges både gennem egne kanaler (egne butikker og e-handel) samt store netbutkker (e-tailers) som Zalando og Boozt. Wholesale udgør størstedelen af salget med ca. 73% af den samlede omsætning i Q1 2023).

Styrker og muligheder

  • Diversificere sig som et sportsbrand, der vokser pænt, mens selskabet fastholder deres markedsledende position indenfor undertøj.
  • Har øget væksten i egne B2C kanaler, hvilket sikrer højere marginer.
  • Fortsætte brugen af influencere (tjek eksempelvis deres Instagram-profil) underbygger, at selskabet når ud til mange interessante personer, der er med til at styrke selskabets brand.
  • Stor optionalitet i casen på det amerikanske marked. Ledelsen ser store vækstmuligheder på et meget stort amerikansk marked (selskabet har solgt varer gennem Amazon, der har været udsolgt). Selskabet har stor fokus på profitabilitet og går langsom til værks.
  • Solidt udbytte (en årlig udbyttebetaling på mindst 50% af årets resultat)

Svagheder og risici

  • Björn Borg har været i valutamodvind, da den svenske krone har været meget svag, og mange omkostninger afholdes til en relativ høj nuværende dollarkurs. Dog har selskabet alligevel styrket bruttomarginen. Valutamodvind kan ses som en risiko for selskabet, men fra nuværende niveauer kan det også være en mulighed, særligt for en dansk investor, der potentielt også ønsker at købe ind i en lav svensk krone, som man køber gennem en investering i aktien.
  • Den svenske forbruger er udfordret, og vi ser en arbejdsløshed på 7,5% i Sverige (Danmarks arbejdsløshed er til sammenligning på 2,4%) – kilde på data er fra Trading Economics over april 2023. Generelt bekymrer de makroøkonomiske usikkerheder mig i denne case, men det meget stærke resultat i Q1 2023 modbeviste mig lidt og får mig til at tro på deres modstandsdygtighed i et ellers usikkert marked.
  • Selskabet har en nettorentebærende gæld (ekskl. leasingforpligtelser) på SEK 48,1 mio. Der er uudnyttede bankfaciliteter for SEK 91,7 mio. og står derfor fint polstret ved udgangen af marts 2023 – også taget i betragtning af et forventet EBITDA resultat (Refinitiv estimat) på SEK 156 mio. for 2023.

Finansielt

Selskabet har løftet omsætningen pænt i 2022 efter, at omsætningen har været relativ flad og endda faldt i corona-året 2020 sammenlignet med 2019. I 2021 steg omsætningen med 8,5% YoY, og i 2022 løftede Björn Borg omsætningen til SEK 861 mio. svarende til en omsætningsvækst på 8,2% YoY.

Investeringer og modvind på den svenske krone har givet en lidt ustabil indtjening de seneste år, men Q1 2023 viste lovende takter efter, at selskabet har valgt at arbejde med en prisstrategi, der indebærer mindre rabatter i forbindelse med udsalgstidspunkter. Det kan bl.a. ses på brutto-marginen, der er steget til 52,2% i Q1 2023 (fra ca. 50% i samme kvartal 2022).

Ser vi på bundlinjen, var Björn Borgs resultat på SEK 50,9 mio. for hele regnskabsåret 2022, og efter et historisk stærkt Q1 2023 på SEK 24,8 mio. (vækst på 7,4% ift. samme kvartal 2022) har selskabet fået en god start på 2023, der er belønnet i markedet.

Prissætning og afsluttende tanker

Björn Borgs enterprise value (EV) er på ca. SEK 1,180 mia. med en markedsværdi på ca. SEK 1,084 mia. fratrukket en lille kassebeholdning på ca. SEK 10 mio. og tillagt alt gæld (inkl. leasingforpligtelser). Med et forventet EBITDA resultat (Refinitiv estimat) på SEK 156 mio. handles aktien til ca. 7,5x EV/EBITDA (2023E). Et større brand som Hugo Boss handler omkring samme niveau.

Jeg har stadig alle mine aktier, men overvejer at reducere min position efter stigningen år-til-dato på 40% (+ udbytte).

I øvrigt synes jeg, at ledelsen virker ret visionære. Se eksempelvis deres præsentation for Q1 2023 her: Björn Borg - Presentation av Q1 2023 - YouTube

Disclaimer: Som nævnt ovenfor ejer jeg aktier i Björn Borg og ovenstående er udelukkende til informationsformål. Det er derfor ikke en anbefaling om at købe, ikke købe, sælge eller ikke at sælge aktier i Björn Borg.

2 Synes om

Nibe Industrier

NIBE-B.ST

Jeg vil her give et portræt af en virksomhed som kan få del i EU’s midler øremærket til omstillingen fra russisk gas til en mere energieffektiv opvarmning.

Nibe Industrier AB er en svensk producent af varmepumper, varmtvandsbeholdere og forskellige løsninger til kølning og opvarmning.
Med 19.000 ansatte.

De tre forretningsområder
Climate Solutions
fx. varmepumper
Elements
fx elvarme i sidespejle i biler
Stoves
fx brændeovne

Omstillingen fra olie og gasfyr vil få efterspørgslen på varmepumper til at blive markant øget.Og her har Nibe en stærk position.

Finansielle mål.

1 Synes om

Intuitive Surgical

$ISRG

Teknologi møder healthcare

Jeg vil her præsentere virksomheden
Intuitive Surgical
Det er virksomheden, der står bag operations-robot systemet da Vinci.

Der er installeret mere end 7500 systemer over hele verden.
De danske hospitaler bruger også systemet. Mere end 12 millioner operationer blev udført i 2022
Der er 12.120 ansatte.

Indenfor robot assisted kirurgi er deres andel på ca 80 %. Systemerne der er installeret giver også omsætning. Det er ca 70 % af omsætningen fra tilbagevendende salg.

Aktien er i S&P500

1 Synes om


NEKKAR

En virksomhed med 60% markedsandel, 20% margins, 3 års backlog, 30% af Market Cap i cash, 30% insider ownership, flere års højt CaPex der omsættes til vedvarende omsætning, og handles til 6x EV/EBIT.

Nekkar producerer skibslifte til skibsværfter, hvilket de har gjort igennem de sidste 50 år. Denne del af forretning hedder Syncrolift. Deres lange historie i branchen har givet dem en markedsandel på omkring 60%, hvor Amerikanske Pearlson er deres eneste konkurrent. Deres skibslift bliver brugt til at løft både, alt fra yachts til Tankers. Nekkar er eksponeret imod den cykliske shipping industri, som har haft et svært årti. Vi ser dog lige nu en stor mængde forventet CapEx imod diverse OSV´s (Off shore vessels), som skal sikre udvinding af energi. Nekkar har været meget afhængige af deres ordrebog. De har lige nu omkring 900 MNOK liggende i deres backlog (ordrebog). Det svarer ca. til 2-3 års omsætning, med en +20% Ebit marginal. Derudover er de begyndt at fokusere på skibslifts services, som består af reparering og istandsættelse af ældre skibslifte. Denne del af forretning voksede 50% i 2022 og udgør +20% af omsætningen. Syncrolift er Capital-Light, hvor CapEx er minimal. Det er den fordi deres produktion foregår igennem en leverandør fra Kina. Det giver den en konkurrencefordel ift. Pearlson som har produktion i USA.

For at diversificere deres omsætning, har Nekkar været aktive i deres M&A. De ejer lige nu 4 forskellige mindre virksomheder, som alle skal ses som optionaliteter ift. dagens værdiansætning.

Intellift

Intellift bliv købt i 2019, hvor Nekkar sidder på 51% ejerandel. De håndterer data i energi industrien. Deres produktet kan bruges til at effektivisere alt fra offshore vindmøller til olieplatforme. De har for alvor slået igennem i 2023, hvor de har vundet en stor kontrakt for Transocean.

Techano

De har i start 2023 opkøbt Teachano, som var ved at gå konkurs. De laver offshore løfteudstyr, specielt beregnet imod opsætning af vindmøller. De faldt godt til i Nekkar, med en på €4M ordre i Q1.

Starfish

Starfish er en virksomhed, der udvikler lukkede bure til lakseopdræt. Deres produkt er en teknologi, der begrænser fiske-dødelighed og miljøpåvirkning i opdrætsindustrien. Teknologien er baseret på lukkede bure, som hjælper med at forhindre sygdomme, fiskeflugt og algeopblomstring. Starfish gennemfører i øjeblikket forsøg med en stor opdrætsvirksomhed i Norge. Virksomheden har også modtaget finansiering fra den norske regering til udviklingen af deres produkt. De har lavet et fuldt launch på produktet, og forventer omsætning i slut 2023/2024.

Skywalker

SkyWalker er et installationsredskab til vindmøller. Produktet har til formål, at forbedre stabiliteten, effektiviteten og sikkerheden under installationsprocessen. De har modtaget over 20 MNOK fra staten. Modellen er blevet testet i mindre udgave, og der forventes først omsætning i 2024/2025

Risko

Der flere risikoer i en investering i Nekkar. Nekkar en mindre virksomhed, hvilket betyder likviditeten kan være lav i aktien. Derudover er Nekkar primært en projektbaseret virksomhed, hvilke kan give volatilitet i deres omsætning.

Optionlaliteter

Udover de forskellige optionaliteter i deres datter selskaber, findes der store optionaliteter i Syncrolift. Grundet størrelsen på deres datterselskaber, medregner jeg ikke deres værdi i min værdiansætning. Derfor skal de 4 datterselskaber ses som eksta upside. Lige nu er deres hurtig voksende segment service, hvilket også leverer højere marginer end resten af syncrolift. Hvis de forsætter med vækst på +30% CAGR, vil det påvirke bundlinjen markant. Syncrolift står stærkt, ift. nye kontrakter den kommende tid.

De har for første gang i deres historie, fremlagt fremtidige kontrakter. Skibslift/skibsværft industiren kan være svær at analysere, da der ikke er analytikkere inden for sektoren.

Den mest omtalte kontrakt, Darwin kontrakten, omhandler en stort nyt skibsværft i Australien, som forventes offentliggjort i slut 2023/ start 2024. Denne kontrakt har en størrelse på +600 MNOK, tilsvarende til et års omsætning. Derudover kan diverse aktionærvenlig kapitalallokering strategier, bidrage til yderlig upside. De har i skrivende stund en Markedsværdi på 680M NOK, 182M NOK kontanter og ingen rentebærendegæld.

Værdiansætning

Nekkar handles til en lav værdiansætning, hvis nuværende backlog bliver materialisereret, samt én eller flere kontrakter vindes. Dog kan den nuværende værdiansætning, samt deres datterselskaber forsvare dagens værdisætning, uden at forvente stor fremtidig aktivitet for Syncrolift. Peers handles gennemsnitligt til en EV/EBIT på 17,9. Der er blevet fastsat en multiple udfra forskellige scenarier (Bear/Base/Bull). Med konservative estimater, samt multiple, vurderer jeg Nekkar´s fair valuation til +18 NOK frem mod 2025, baseret på egne estimater.

Disclaimer: Jeg ejer aktier i Nekkar og overståede er udelukkende til informationsformål. Det er derfor ikke en anbefaling om at købe, ikke købe, sælge eller ikke at sælge aktier i Nekkar.

1 Synes om

Hejsa Claus,

Spændende læsning! Har du selv investeret i selskabet? :slight_smile:

Vildt spændende og dybdegående analyse Victor! Den vil jeg helst sikkert dykke længere ned i :wink:

Hej Asbjorn

Ja, jeg har investeret i Nibe og ISRG.

Når jeg vælger selskaber er der et par temaer.

Decarbonation (vi skal undgå olie og gas)
Herunder Tesla og Nibe samt Enphase.

Og Teknologi
Grunden til, at jeg fandt ISRG er , at jeg for et par år siden blev opereret med hjælp fra det system.

Sammen med ASML og Nvidia hører de til den gruppe af teknologi selskaber som har et produkt,som er svært, at kopiere og hvor de har størstedelen af markedet.

Mvh

Claus

Dansk micro-cap value case

HOVE
Hove er en dansk virksomhed, med et market cap på blot 188m ddk, og kan derfor betegnes som ”micro-cap”. Hove leverer løsninger til smøring af mekaniske lejer, med vindmølleindustrien som hovedfokus. De løsninger Hove tilbyder, giver kunder betydelige driftsbesparelser samtidig med, at de sikrer smøringen er udført korrekt med dokumentation, som forlænger levetiden af de mekaniske lejer. Hove har en klar ambition om, at smøringen af disse mekaniske lejer skal blive mere automatiseret, hvor software og IoT(Internet of Things) vil spille en afgørende rolle.

Hove blev grundlagt i 2000, og har generet overskud gennem hele rejsen. Virksomheden har omtrent 40% af markedet, og kan dermed kalde sig selv for markedsleder. Markedet er en niche, og er for kedeligt til at andre, store som små, finder markedet interessant. Hove er set til at følge vindmølleindustriens vækst, hvor de har et godt tag på markedet, med store klienter som danske Vestas. Hove har tre slags kunder: Vindmølleoperatørre, Vindmølleproducenter(som for eksempel Vestas) og uafhængige servicevirksomheder.

Strukturen
Hove er ganske internationale, og har datterselskab spredt ud over flere kontinenter. Hove India og Brazil blev oprettet i 2021, mens Americas har en længere historie, med stiftelse i 2017. I slutningen af 2022 blev der også etableret et datterselskab i Tyrkiet. Samtidig med, vindmølleindustrien i Tyrkiet er i kraftig vækst, så ser virksomheden også det som adgangen til nær-Mellemøsten. Hafnia Pumps er et produkt stadig under udvikling, som har haft testkørsler i 2023 Q2.

Børsnoteringen
De rejste IPO funds på omtrent 40m ddk, ved børsnoteringen i 2021. Disse midler blev primært rejst, da virksomheden havde en ambition om at ekspandere til havne- og minedrift. Hove udgav et nyt produkt, Hove Carry, i 2022, som var tiltænkt disse nye industrier. Hove Carry vil føre til driftsbesparelser, forlænget levetid og formindskelse af miljøbelastining. Herudover er IPO funds også sammenhængende med de nyetableret internationale datterselskaber.

Hove Smart Lube
Virksomheden har længe arbejdet på deres patenteret IoT-løsning, Hove Smart Lube. Løsningen har som hovedmål at gøre smøringen af mekaniske lejere mere automatisk. IoT-løsningen er en digital løsning, som forbinder alle operationer og danner et samlet overblik over alle faktorer relateret til smøringen. IoT-løsningen fik ikke fodfæste i 2022, men virksomheden har fortsat de mange lovende testaktiviteter i 2023, i forskellige verdensdele samt industrier, og forventer 2023 bliver året hvor IoT-løsningen indfrier sit potentiale. Hove tror stærkt på løsningen, og ser den til at have en stor indflydelse på virksomhedens fremtidige vækst.

Guidance
I årsrapporten for 2021 udgav Hove følgende guidance for 2022-2025, som overordnet viser en virksomheden i vækst samtidig med, at der forventes en gradvist forbedret EBITDA margin år for år.

2022 overraskede på både toplinje og bundlinjen, ser man på den udgivet guidance, på trods af vanskelige forhold med prisstigningerne på råvare, lønninger, transport og energi.

Mere aktuel kom virksomheden ud med en ganske heftig opjustering, d. 3 juli. Ikke nok med, at omsætningen blev opjusteret med 19%, blev EBITDA opjusteret med hele 150%. Virksomheden forklarer at, opjustering af guidance på omsætningen og EBITDA for 2023 skyldes, øget efterspørgsel fra eksisterende såvel som nye kunder og et forbedret produktmix. Dette betyder naturligvis, at EBITDA marginen forventes at blive forbedret gevaldigt.

“Store virksomheder har små bevægelser, små virksomheder har store bevægelser.” - Peter Lynch

Mere information angående, hvad der helt præcist skyldtes denne opjustering vil fremstå i den kommende halvårsrapport d. 30 august.

Hove er i vækst, ekspanderer på tværs af kontinenter og nu også industrier. Jeg forventer, at den tocifret vækst vil forblive i 2023-2025, hvor faktorer som nye datterselskaber, nye industrier og IoT-løsningen er optionaliteter, der har potentiale til overpræstere og overgå forventningerne.

Risici
Dog er der visse risici, som burde overvejes. Hove er en meget international virksomhed, og opererer i lande med svingende valuta, som kunne påvirke tallene som opgøres i DDK. Herudover er der også politisk risiko, som kan påvirke Hoves aktiviteter i visse lande. Politisk uro, ændringer i lovgivning eller handelsrestriktioner kan have indflydelse på Hoves mulighed for at drive forretning internationalt. Deres kundekoncentration er forholdsvist stor hvilket betyder, at Hove er sårbare over for eventuelle ændringer i deres største kunders behov eller økonomiske situation. Der har været en del udskiftning af ledelse, hvilket skaber usikkerhed blandt aktionærer, da det tyder på en ustabilitet og manglende kontinuitet i virksomheden, som klart også kunne ses som en risiko for Hove/casen.

Valuation
Selvom virksomheden ved børsnoteringen i 2021 udmeldte, at de forventer en EBITDA margin af 17,4% i 2025, vælger jeg at være lidt mere konservativ og tror på, at den EBITDA margin udmeldt i nyeste opjustering, vil blive forbeholdt til og med 2025. Jeg ser den strengt forøget(samt volatile) EBITDA margin til at være mindre pålidelig, og potentielt kortsigtet, som også kan ses som en risiko.

Virksomheden er markedsleder med over 40% af markedet, har base i Danmark, har over 20 års erfaring, har en lang profitabel historik og opererer i en branche med vækst. Jeg mener Hove kan retfærdiggøres til en valuation på EV/EBITDA 10x, eller derover, svarende til en kurs på 17kr i 2025.

Disclaimer: Jeg ejer aktier i Hove og overståede er udelukkende til informationsformål. Det er derfor ikke en anbefaling om at købe, ikke købe, sælge eller ikke at sælge aktier i Hove.

1 Synes om

Enphase Energy Inc.

$ENPH

#Decarbonation #Pick and shovel

Jeg vil her præsentere virksomheden Enphase Energy Inc.

De er grundlagt i 2006 . Hovedkvarter i Fremont, Californien
med ca 3000 ansatte.

De har produceret 63 mio. microinvertere (2023).

Enphase Inc. er et teknologiselskab, der fokuserer på fornybar energi, specifikt inden for solenergi. De er specialiserede i produktionen af mikroinverter-systemer, som spiller en central rolle i solcelleanlæg.

Mikroinvertere er elektroniske enheder, der installeres på hver solpanel i et solcellesystem. Deres primære funktion er at konvertere den solenergi, der genereres af solpanelet, fra DC (direct current) til AC (alternating current). AC er den form for elektricitet, som vi normalt bruger i vores hjem og i det elektriske netværk. Ved at konvertere solenergien til AC på selve panelet (i modsætning til ved omformere, der normalt findes centralt i systemet), optimerer mikroinvertere energiproduktionen for hvert panel individuelt og minimerer energitab på grund af skygge, støv eller andre forstyrrelser.

Enphase’s mikroinverter-systemer giver flere fordele:

-Øget energiproduktion: Mikroinvertere optimerer ydeevnen for hvert solpanel, hvilket fører til en øget samlet energiproduktion for solcellesystemet.

-Overvågning og styring: Enphase tilbyder også en omfattende overvågningsplatform, der giver ejere af solcelleanlæg mulighed for at overvåge systemets ydeevne i realtid og identificere eventuelle problemer.

Et Pick and shovel selskab, med stort potentiale, kun 4 procent af US husstande har solceller på taget.

Jeg ejer aktier i Enphase og dette er hverken en køb eller salgsanbefaling, blot en præsentation af selskabet.

2 Synes om

I denne virksomhedsanalyse, har jeg ladet mig inspirere af HCA´s “One Page Paper”. I dag er det en af mine yndlings danske cases, Brdr. Hartmann.


Virksomhedsbeskrivelse
Brdr. Hartmann producerer æggebakker ud af støbepapir som er mindre skadeligt for klimaet, end plastik æggebakker. De er en dansk virksomhed, som er 70% ejet af Thornico Holdings, og er verdensstørste producent af æggebakker. De sælger æggebakker til Asien, Europa og Usa. Brdr. Hartmann har en lang profitabel historik, som den førende producent af miljøvenlige æggebakker.

Investeringscasen
Brdr. Hartmann har haft et svært 2022 grundet forhøjet produktionsomkostninger. Den attraktive investeringscase i Brdr. Hartmann er nu opstået, da markedet har fejl prissat dem ift. deres fundamentale styrke, samt historiske værdiansætning. Da energipriserne fløj op i 2022, kunne det mærkes på Brdr. Hartmanns forretning, da 25% af deres omkostninger er forbundet med energi. Energipriserne er nu faldet med 85% siden Q3 2022. Ledelsen er yderst konservativ, og har lavet guidance for 2023, ud fra at energipriserne vil stige markant i slutning af året. Hartmann har lavet kontrakt med deres kunder, som lyder som følgende: Hvis energipriserne stiger, betaler kunder en ekstra sum. Omvendt - hvis energipriserne falder, betaler Hartmann en ekstra sum til dem. Grundet prisstigninger i energi, men også råvarer, valgte Hartman at indføre prisstigninger i 2022. Disse prisstigninger har været midlertidlige i Europa og Asien, men er blevet vedligeholdt i Usa. Dette er sket da efterspørgelsene ikke blev påvirket - Det bidrager til øget get margins i USA. Udover en konservativ ledelse og faldende energipriser har ledelsen nu opjusteret to gange i år - imens er aktiekursen steget med 0%. Virksomhed forventer altså gennemsnitligt 55% højere EBIT, og handler til en EV/EBIT på 6,4 for 2023, imod en historisk EV/EBIT på 12.

Investeringsårsager
For at sætte lidt fakta og tal på omkring mine tanker, har jeg skitseret en model nedenunder. Ved at bruge historiske værdiansætninger, samt virksomhedens guidance, er der opstået en attraktiv investeringscase. Virksomheden anser 10%-12% EBIT-margin som nuværende målmålsætning, samt et langsigtet mål på 14%. Med en gennemsnitlig EV/EBIT på 12, er der en mulig upside på 181% frem til 2025, hvis de vokser på deres historiske niveau, samt 12% EBIT margins.


Energipriserne har været faldende i lang tid. Som nævnt tidligere, har de dog fastlagt guidance udefra et stort opsving i energiprisen i 2023. Hvis energipriserne skulle stige historisk meget hvis vi ser bort fra 2022, vil virksomheden stadig handles til lavere værdi end deres historiske værdiansættelse. Hvis energi priserne ikke skulle stige historisk meget, vil markedet være positivt overrasket. Dette skal anses som et attraktiv situation for aktionærene.

investerings risikoer
Der er flere investerings risikoer forbundet med en investering i Brdr. Hartmann. Her skal man kigge tilbage på 2022, da nærmest alle risikoerne blev til virkelighed. En stor stigning i energipriserne er primært det, som aktionærene holder øje med. Det vil jeg dog mene til en hvis grad er prissat ind i den nuværende værdiansætning.
Herudover er de påvirket, af de råvarer der skal bruges til produktionen af æggebakkerne, f.eks støbepap - disse priser steg kraftigt under 2022.
Der er også flere eksterne faktorer som diverse fugleinfluenzaer, som påvirker produktionen af æg negativt. Der har været en stor fugleinfluenza i 2022, som især ramte europa. Den har været faldende siden midten af 2023.

Disclaimer: Jeg ejer aktier i Brdr. Hartmann og overståede er udelukkende til informationsformål. Det er derfor ikke en anbefaling om at købe, ikke købe, sælge eller ikke at sælge aktier i Brdr. Hartmann.

4 Synes om

HOVE A/S H1 2023

Omsætning: +44% (96m versus 67m)
EBITDA: +605% (13,4m versus 1,9m)

Omsætningen
Hove har i første halvdel af 2023 opnået en bemærkelsesværdig stigning af omsætning. En af de væsentlige faktorer, der har bidraget til denne vækst, er etableringen af bufferlagre af komponenter og råvarer. Disse bufferlagre har gjort det muligt for Hove at imødekomme kundernes behov med betydeligt kortere leveringstider end tidligere, hvilket har styrket deres konkurrenceevne på markedet.

Toplinje væksten i H1 er hovedsageligt drevet af det danske moderselskab og det amerikanske datterselskab. Væksten er resultatet af salg til nye kunder, mersalg hos eksisterende kunder og en stigning i salget inden for private-label segmentet(som på sigt også vil medføre til en endnu bedre gross margin).

EBITDA
Den højt-stigende omsætning skyldtes bland andet forbedret omkostningskontrol, effektiv styring af produktionen og forbedret produktmix. Som et resultat heraf opnåede Hove en markant stigning af EBITDA på 13,4 millioner i første halvdel af 2023, sammenlignet med kun 1,9 millioner i samme periode året før.

Hove har formået at bibeholde det budgetterede kapacitetsomkostningsniveau, på trods af den øgede aktivitet, og dette har klart også haft en betydelig indvirkning på den positive udvikling i EBITDA.

Hove kom d. 3 juli ud med følgende guidance, som indebar en markant fremgang af EBITDA(samt forøget estimates for omsætningen). I den høje ende af den seneste guidance forventes det, at de realisere en EBITDA margin af 15,8% i forhold til 7,5% som først udmeldt.

De har ikke kommenteret på hvorvidt, om det forventes, at denne EBITDA margin fastholdes(eller eventuelt stiger) fremadrettet, som kan virke bekymrende. Dog skal det huskes, at de i 2021 kom ud med følgende guidance for 2022-2025, som tyder på dette er en del af planen – hvor rykket opad blot er kommet meget pludseligt.

Her i H1 har Hove igangsat flere nye tests, af IoT-løsningen, Hove Smart Lube, og den mobile Hove Carry pumpe. De har blandt andet påbegyndt field test på kraner i en stor havneterminal i Sydøstasien, som evalueres til efteråret. Yderligere test på forskellige havneterminaler omkring verdenen forventes også at fortsætte i H2.

Overblik over de nyetablerede datterselskab
I Indien arbejdes der stadig på at fremme tilstedeværelsen. Produktionen er fuldt etableret og fungerer effektivt. Dog har der været udfordringer med underleverandører, som forventes at blive løst i andet halvår af 2023 uden en negativ indvirkning på de budgetterede tal.

I Brasilien er der god aktivitet med løbende salg og ordrer. Der arbejdes stadig på at etablere intern produktion, som forventes at være klar H2 2023.

Tyrkiet fortsætter med at opbygge en stærk salgsorganisation, styrke relationer og udvide salgskanaler, hvilket har resulteret i løbende salg. Dette er det seneste etableret datterselskab, som blev oprettet i 2022, som kan have en betydelig indvirkning for Hove på sigt. Det skyldtes det voksende markedet indenfor vindmøller, og herudover ser ledelsen også dette som adgangen til nær-Mellemøsten.

Et kig frem
Hove ser stadig et stor potentiale indenfor andre industrier, herunder havne- og minedrift, hvor de har modtaget positiv feedback fra field-test og kundemøder. Disse nye industrier er klart optionaliteter for et forstørret TAM, end blot vindmølleindustrien(hvor de som markedsleder allerede sidder på 40% af markedet). Herudover vil de nye datterselskab også være med til at drive fremtidig vækst. Hove har speciale i at opstarte i nye lande, som da de for eksempel startede et datterselskab i USA i 2017, som 5 år senere allerede kunne realiserer en omsætning på 62m.

Konklusion
Rigtig fin rapport fra Hove, hvor tallene og udviklingen naturligvis stemmer overens med udmeldingen fra juli. Dog er der rigtigt mange ubesvarede spørgsmål fra aktionærer, inkluderet mig selv, som ledelsen ellers meddelte ville blive besvaret i denne rapport.

(For lige at tilføje til den ringe kommunikation, så blev der lavet en fejl, så det lignede de have solgt omtrent 8.000.000 aktier siden forrige rapport. Dette skyldtes, at de manglede et 0 bag på. Dette blev der rettet på, men uden at sende en pressemeddelelse om det….)

Før:

Efter:

Men når det er sagt, så ser outlook meget fornuftigt ud med et stærkt orderflow. Hove har i første halvår i 2023 vist, at de kan skalerer uden at øge omkostningerne. Kan de beholde de nuværende margins fremadrettet, så ser jeg en markant upside herfra. Handles på nuværende tidspunkt til en EV/EBITDA på ca. 7x efter virksomhedens egen guidance.

Disclaimer: Jeg ejer aktier i Hove A/S og overståede er udelukkende til informationsformål. Det er derfor ikke en anbefaling om at købe, ikke købe, sælge eller ikke at sælge aktier i Hove A/S.

2 Synes om

Nouveau Monde Graphite Inc

NYSE: NMG

#graphite #battery

Jeg vil her præsentere virksomheden Nouveau Monde Graphite Inc.

https://nmg.com/

De er grundlagt i 2011. De har 104 medarbejdere.
De har hovedkvarter i Montréal, Québec, Canada

Nouveau Monde Graphite Inc er en minevirksomhed som udvinder grafit.
Grafit bruges i fremstillingen af batterier til el-biler. Cirka halvdelen af et batteri består af grafit.(anode)

GD-toUYagAAaTxT

Grunden til at Nouveau Monde Graphite Inc er i søge lyset nu, er at de lige har underskrevet flerårige aftaler med nordamerikanske GM og Panasonic om at forsyne dem hver med 18.000 tons materialer årligt.

Som der beskrives her producerer Kina hovedparten af verdens grafit. Men Kina har nu sat eksportrestriktioner på grafit og det forventes at have en betydelig indvirkning på batteri-industrien i resten af verden.

Jeg ejer aktier i Nouveau Monde Graphite Inc og dette er hverken en køb eller salgsanbefaling, blot en præsentation af selskabet.

Claus

Talga Group Ltd

ASX: TLG

#graphite #battery

Jeg vil her præsentere virksomheden Talga Group Ltd.

https://www.talgagroup.com/

De er grundlagt i 2007. De har 51 medarbejdere. De har hovedkvarter i West Perth, Australien.

Grunden til, at de er interessante er, at de har mineprojekter i Sverige beliggende i det nordlige Sverige, cirka 20 km øst for LKAB’s jernmalmmine og jernbane ved Svappavaara. Her findes Vittangi-grafitprojektet , en nuværende samlet ressource på 35 millioner tons (“Mt”) på 23,8 % grafit (“Cg”) – Europas højeste kvalitet grafitmineralressource. Vittangi-grafitforekomsten er blevet erklæret som mineralforekomst af national interesse af de svenske geologer.

Talga ejer 100% en række batterimetalprojekter i Sverige indeholdende kobolt, kobber og lithium adskilt fra virksomhedens grafitprojekter.

Kiskama kobber-kobolt-projekt
Placeret 30 km øst for Kiruna i Sverige er Kiskama Copper-Cobalt-Gold Project er en polymetallisk jernoxidkobberguld forekomst. Kiskama betragtes som Sveriges største koboltforekomst og er gunstigt placeret i nærheden af ​​jernbaner og veje til en nærliggende kobber-guldmine.

Firmaet bygger i øjeblikket et anlæg i Luleå.

Anoderaffinaderiet vil producere naturligt grafitanode materiale til lithium-ion-batterier, der bruges i elektriske køretøjer. Anlægget får et samlet bygningsareal på cirka 36.000 m2 eller omkring fem fodboldbaner.

Det vil i sin indledende fase producere 19.500 tons anode materiale om året. Det er nok til 16 GWh batterikapacitet eller cirka 250.000 elbiler om året.

411917296

Kina har nu sat eksportrestriktioner på grafit og det forventes at have en betydelig indvirkning på efterspørgselen på grafit materialer til batteri-industrien i EU.

Jeg ejer aktier i Talga Group Ltd. og dette er hverken en køb eller salgsanbefaling, blot en præsentation af selskabet.

Claus

1 Synes om

Novonix Ltd

$NVX

Nasdaq: NVX.

Jeg vil her præsentere virksomheden Novonix Ltd.

Novonix ltd. arbejder inden for batteri materialer og batteri test teknologi.

De er grundlagt i 2012 og har hovedkvarter i Brisbane Queensland, Australien

De har et anlæg i Riverside ,Tennessee, USA hvor de har et mål om at producere 20.000 tons synteisk grafit inden de udvider med et større anlæg.

Syntetisk grafit produceres af et biprodukt fra olieraffinaderier. Firmaet har planer om at lave en fabrik i EU eller England .Se mere i denne artikel

Meget aktuelt lavede Novonix den 8. februar en aftale med Panasonic om, at levere 10.000 tons syntetisk grafit frem til 2028.

Grunden til, at Panasonic som levere batterier til Tesla, indgår denne aftale med Novonix er, at sikre grafitmateriale, som er blevet svært at fremskaffe efter ,at Kina har sat restriktionerne på eksport af grafit ud af Kina. Læs mere om dette i denne artikel

https://asia.nikkei.com/Economy/Trade/China-to-curb-exports-of-key-EV-battery-material-from-Dec.-1

Jeg ejer aktier i Novonix Ltd. og dette er hverken en køb eller salgsanbefaling, blot en præsentation af selskabet.

Claus

1 Synes om

Iovance Biotherapeutics Inc.

$IOVA

Jeg vil her præsentere virksomheden Iovance Biotherapeutics Inc.

Iovance Biotherapeutics, Inc. er en biofarmaceutisk startup baseret i San Carlos, Californien. Virksomheden arbejder på at udvikle tumorinfiltrerende lymfocytbehandlinger mod kræft.

Meget aktuelt har de fredag den 16. februar 2024, fået FDA godkendt deres produkt AMTAGVI.

AMTAGVI er den første individualiserede T-celleterapi, der modtager FDA-godkendelse for solid tumorkræft.

Og desværre er der mange der får kræft.

Jeg ejer aktier i Iovance Biotherapeutics og dette er hverken en køb eller salgsanbefaling, blot en præsentation af selskabet.

Claus

1 Synes om

Ensurge Micropower ASA

Oslo Stock Exchange : ENSU

Jeg vil her præsentere virksomheden Ensurge Micropower ASA

Ensurge Micropower ASA er en norsk mikrobatterifremstillingsvirksomhed med globalt hovedkvarter, forsknings- og udviklingskontorer og fleksibel elektronikfremstilling i San Jose, Californien, USA og hovedkvarter i Oslo.

Meget aktuelt har de den 15. februar annonceret, at de nu har fremstillet et solid state batteri.

Jeg følger Ying Shirley Meng som er en førende batteri-forsker.

Det har været under udvikling i lang tid.

Hvad kan batterierne bruges til ?

Her er et link til Ensurge´s pressemeddelse.

https://www.globenewswire.com/news-release/2023/09/18/2744425/0/en/Ensurge-Micropower-secures-new-contract-with-leading-provider-of-wearable-devices.html

Her er et par slides fra en præsentation på Youtube (16.02.23) af Arvind Kamath, VP Technology and Engineering.

Jeg ejer aktier i Ensurge Micropower ASA og dette er hverken en køb eller salgsanbefaling, blot en præsentation af selskabet.

Claus