Vestas aktien stiger her til morgen, det tror jeg overrasker mange, jeg havde også selv kaldt den ned men forklaringen skal nok findes i pris pr mw., og mange har været lidt nervøse omkring 2023 guidance og nu er plastret revet af. Tror mange investorer står på sidelinjen og skal eksponeres mod energi-omstillingen, men har frygtet de kortsigtede resultater
Og lad os slå fast der er negative signaler her til morgen
guidance for 2023 skuffer i hvert fald hvis man tager midten af intervallet, men toppen lever faktisk op til forventningerne i markedet
Det er ikke godt med øgede garantihensættelser, en tendens som vi senest hørte om fra SGRE, måske det jeg ser om mest bekymrende
Nedskrivninger på off-shore møllen, dog husk på at selvom det argumenteres med mindre salgsudsigter, så er det sommetider rart når man alligevel skal levere svage resultater at tage nogen fremtidige omkostninger (i dette tilfælde nedskrivninger) med nu
Forsinkelser med at få sat noget i Europa på godkendelser, men det er jo ikke ligefrem en nyhed
Men det positive, måske især hvis man er langsigtet investor er jo prisudviklingen og ikke mindst at den følges af branchen:
Her ser i prisudviklingen frem til 4. kvartal 2022 på SGRE og Vestas (husk dette er korrigeret til skævt regnskabsår hos SGRE), hvor EUR 1,15 mio. pr MW virkelig er en stigning. Det er det som på lang sigt skal løse marginudfordringerne og ikke som på kort sigt håbe på lavere inflationært pres, bedre forsyningskæder Etc.
Desuden er meldingerne om 2024 i USA jo også en smule opløftende
Om estimater i 2023 havde været lidt højere end ventet eller lavere, når aktien handles til P/E 100x er jo ikke det væsentligste.