Tekniske begreber i emissioner

Hej.

Jeg er ny i hele det her investeringer, og har købt lidt forskellige aktier, nogle billiger og andre lidt dyre.
Nu er jeg så stødt på en udfordring, der er en af mine akier, der laver en emission, hvor jeg har nogle tegningsretter som jeg kan benytte mig af, men min platform siger jeg skal tage en test, på 7 spørgsmål og det har jeg gjort flere gange men jeg fejler testen, og det er helt sikkert fordi der er noget jeg ikke forstår. og så kan jeg ikke udnytte det her finianssielle produkt.
jeg har forsøgt at benytte mig af ChatGPT for at forstå hvor det er jeg fejler, men lige meget hjælper det. Er det nogle bøger jeg kan læse, som kan hjælpe mig, en slags Aktier for dummies.

På forhånd mange tak.
Marianne

1 Synes om

Hej Marianne,

Er det begreber i emissioner som du mangler hjælp til, eller er det overordnet?

Hvilken platform bruger du til at investere?

Jeg vil med glæde hjælpe dig igang!

Mvh Asger

Hej Asger.

Jeg bruger Nordnet til min investering. Jeg er som sagt meget ny til det, og det er sådan set det meget overordnet. det er spørgemålene der bliver stillet på en måde der gør, at jeg fejler, har forsøg at finde artikler og bøger, men dem jeg har spurt hidtil om hjælp må ikke hjælpe mig at det enten ikke er deres produkt eller de ikke må fordi det kan kategoriseres som rådgivning.

Det er 7 spørgsmål med 3 svarmuligheder. Og jeg ved godt at der ikke må givves rådgivning her, men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, så her kommer spørgsmålene og det jeg har svaret, og hvorfor jeg har svaret det. og så håber jeg at jeg kan blive kloger på hvorfor det eventuelt er forkert det som jeg svare.

  1. Hvor meget af din investering kan du miste hvis du investere i tegningsretter, units eller tegningsoptioner.
  • ingenting.
  • op til hele det investeret beløb. Det er det jeg svare fordi hvis aktien falder under det eller bliver trukket tilbage mister jeg jo beløbet.
  • mere end hele det indvesteret beløb

2.Hvad kendetegner en tegningsret?

  • det giver investoren en ret, men ikke en pligt, til at tegne aktier til en forudbestemt kurs i en emmision. det har jeg svaret fordi at jeg får en mulighed for at købe flere aktier til den pris, pga de aktier jeg allerede har.
  • det er et kapitalbeskyttet produkt med en aktie som det underliggende aktiv
  • det er et rentebærende værdipapir, der ved særlige lejligheder kan konveteres til aktier.
  1. Hvad kendetegner en unit right?
  • det er et værdipapir, som består af en aktie og en option
  • det er et værdipapir, som giver investoren en ret, men ikke en pligt, til at tegne units i en forudbestemt kurs i en nyemmision. en unit kan eksempelvis består af både aktier og tegningsoptioner. Her er jeg i tvivl om det er rigtigt eller det er det næste svar
  • Det er et værdipapir, som giver investoren ret til at købe optioner til en forudbestemt kurs i en nyemmision.
  1. Hvilke udsagn om tegningsretter og units er korrekt?
  • tegningsretter og units kan normalt sælges på en børs og har en ubegrænset løbetid.
  • terningsretter og units kan normalt sælges på en børs og har en begrænset løbetid. Det har jeg svaret fordi den jo udløber med nyemssionen.
  • tegningsretter og units kan ikke sælges på børsen og har en ubegrænset løbetid.

5.Hvad kendetegner en tegningsoption?

  • den giver investoren en et, men ikke en pligt, til i fremtiden at kunne tegne aktier på forudbestemt vilkår. Det har jeg svaret fordi at det er aktier som tegningsoptionen høre til
  • den giver investoren en et, men ikke en pligt, til i fremtiden at kunne tegne units på forudbestemt vilkår.
  • den giver investoren en et, men ikke en pligt, til når som helst at tegne aktier på forudbestemt vilkår

6.hvilket udsagn om tegningsoptioner er korret?

  • tegningsoptioner kan normalt sælges på en børs, og har en begrænset lønetid. Det har jeg svaret fordi at det er muligt at kunne sælge dem.
  • tegningsoptioner kan normalt sælges på en børs, og har en ubegrænset lønetid.
  • tegningsoptioner kan normalt ikke sælges på en børs, og har en ubegrænset lønetid.
  1. hvad sker der med dine tegningsoptioner, som du ikke benytter?
  • De indløses automatisk. Du får den aktuelle markedsværdi på tegningsoptionerne udbetalt.
  • Ingenting. Tegningsoptionerne kan konveters når som helst.
  • De falder værdiløse. Dvs. de udløber uden værdi. Det har jeg svaret fordi at jeg ikke får noget ud af og ikke bruge dem.

Jeg er sikker på spørgsmål 1 og 7 men resten er jeg usikker på men håber at jeg kan få noget hjælp til at finde de rigtige svar, enten via det rigtige svar og en forklaring eller med bøger / artikler som vil være gode at læse.

På forhånd tak.
Med Venlig Hilsen
Marianne