Apple Inc., noteret på Nasdaq under ticker AAPL, har her til morgen hævet priser på musik- og streamingstjenesterne, henholdsvis Apple TV+ og Apple Music.
De hævede priser skyldes i følge Apple en øget pris på streamings licenser.
Hævede priser er ikke ukendt hos streamingstjensterne, men det er første gang nogensinde at Apple i streamingssegmentet, vælger at følge trop grundet eksterne pres. Eksempelvis, har det svenskstiftede selskab Spotify, flere gange hævet sine priser; dette så man blandt andet i Spotify premium-brugerbase ARPU steg med 3% YoY i Q1.
ARPU står for Average Revenue Per Unit og benyttes til at beskrive et produkts profibilitet ud fra omsætning pr. bruger. En stigning i ARPU i premium-brugerbasen, viser altså en øget omsætning for Spotify i Q1 på 3% YoY (skattemæssige Q2).
Apple Music er nu dyrere end streamingstjenster hos Spotify og Amazon. Det bliver spændende at se hvordan Apples streamingstjenster følger med, samt dets påvirkning på omsætningen i Q4 (d. 27. oktober), når nu virksomheden har været meget afhængige af tjensteydelser, i en tid hvor årlige iPhone-updates føles som en forglemt 2008-‘FOMO’.
Min kilde er Bloomberg, som kan findes her.