Stærk start på året for DAX

Dax har haft en forrygende start på året og er oppe over 1000 point i forhold til åbningen på året første handelsdag – på bare halvanden uge! Dax-indekset er fløjet igennem tidligere støtte- og modstandsniveauer. Opgangen holdt en pause i niveauet 14400-14500 i sidste uge, men er siden fortsat op til – og lige nu forbi – 15000. All-time high ligger i ca. 16300, altså stadig en bid væk.
Dax har haft sit eget liv i årets to første måneder. Mens de amerikanske indeks har været fanget i en range og kun lige er begyndt at bryde ud opad, er Dax i stedet strøget lige igennem. Udefra set er situationen i Europa ikke spor god, men vi er begunstiget af de faldende priser på energi og det milde vintervejr – og også af den kinesiske genåbning, som er en ægte gamechanger for de mange industriselskaber, der findes i Dax.
Der er stort momentum i Dax, men hvad skal der ske herfra. Kan det mon fortsætte? En afgørende brik er de amerikanske inflationstal, der lander her torsdag eftermiddag. Selvom Dax har kørt solo i forhold til USA i et par uger, vil en eventuel tilbagevenden til dårlige nyheder kunne få markedet til at vende på en tallerken.

1 Synes om

Tror du at vi kommer op og rammer en ATH på DAX i 2023? og hvis ja, hvornår så? :thinking:

Det bliver uanset hvad mega spændende at følge med i!

Uhhhh, det er jo et svært spørgsmål :slight_smile:

af erfaring ved jeg, at DAX lige pludselig kan falde, og falde meget. Jeg tænker at regnskabssæssonen kan blive svær. Om vi når til ATH inden da er jeg ikke sikker på. Men hvis vi begynder at se konkurser, flere arbejdsløse og dårligere ragnskaber, så kan vi få ret store fald, som måske bliver svære at nå tilbage fra i 2023.

Fundamentalt, hvad taler så for et andet billede af DAX ikke skulle fortsætte op på den korte bane?

Relativt vigtige årsager som lige nu flytter penge ind i Europa og DAX:
Komposition af DAX, med relativ tunge energiforbrug, rimeligt eksponeret mod EM/Kina og cykliske aktier, gaspris sætter ny bundrekord og vi ser især i Europa sandsynligheden for recession lige nu sænkes markant støttede cykliske aktier, men måske den tungeste årsag er at eksponering mod EM optur i økonomierne sekundært nok kunne flytte penge ind i Europa frem for en direkte eksponering mod regionen. Og sidst men ikke mindst, tror jeg vi er mere enige om at den Europæiske centralbank vil være hurtigere til at blinke og dens hårde retorik fra december var retorik som hunden der gør og ikke bider. Især efter Scholz var ude at indikere man kunne øge gældsætning til energi-omstilling. Det åbner op for den hårde fløj (Nordeuropa i ECB).

Ser vi på truslerne synes de lidt mindre i fokus lige nu og mere usandsynlige:
Eskalering ude af kontrol i Ukraine, kraftigt stigende energipriser på Kina genåbning (kommer til at ske langsomt ind i foråret), vi reelt er i en recession og det vil ses i regnskaber i Europa mere end US (konsensus ligger nu meget pænt der)

1 Synes om

Det er nogle super gode pointer Oliver. Rent teknsik så ville det være oplagt, at vi nu ryger ind i en konsolidering. Dax har ranget stærkt, hvilket ikke er så typisk for dax, der genrelt kører langt mere i konsolideringer. Og det kan sagtens være, at vi skal videre op herfra, men jeg vil inden da forvente en periode med konsolidering, og eventuelt et marked der sætter sig noget tilbage.

Om vi skal videre op eller ned herfra, syntes jeg er rigtig svært at sige, jeg tror at vi bliver meget klogere hen mod foråret, når regnskaberne igen begynder at komme. Jeg tænker at det kan komme til at drive markedet. Og jeg tror at vi vil få stor volatilitet i år, fordi usikkerheden stadig er stor.

1 Synes om

Tysklands økonomi krympede 0.2 % i slutningen af ​​sidste år - et dårligere resultat end tidligere markeret, og et, der trods alt gør en recession på baggrund af stigende energiregninger mere sandsynlig.

Tallene mandag fra Tyskland står i kontrast til et skøn i denne måned for, at produktionen er stagneret i fjerde kvartal. De betyder også, at en nedgang i perioden frem til marts stadig vil producere en recession i euroområdets største økonomi.

Mon vi vil se en større afspejling af dette på DAX?

1 Synes om

Det tænker jeg er ret sandsynligt. DAX har været stagneret siden 13 jan, og både makroøkonomisk og teknisk ser jeg helt klar mulighed for at DAX godt kunne falde. Hvis du er interesseret i DAX, handler jeg hver morgen DAX i mit trading room

Trading Room - AGO-TRADE

1 Synes om