Palantir leverer data- og ai-drevne løsninger til et stigende antal virksomheder samt til US DOD. Produkterne er unikke[?]. Væksten er pæn, uden at imponere. Selskabet omsætter for ca. $2.5T og mcap er $62.5T. P/E er over 450.
Det eneste tiltrækkende ved selskabet er dets unikke produkter og markedsposition. Og produkterne er umiddelbart svære at forstå. Er der andre her, der holder øje med selskabet?
Jeg følger desværre ikke Palantir tæt, men jeg så for nyligt en tråd på Palantir på X/Twitter, som du kan læse her: https://x.com/MMMTwealth/status/1816459968767254851
Her fremhæver brugeren i tråden bl.a. Palantirs ‘Rule of 40’ (defineret som revenue growth YoY og adjusted operating margin fra deres regnskab), som har vist en stor stigning fra 38% i Q2 2023 til 57% i Q1 2024 - og som jeg også ser som imponerende. Meget af stigningen skyldes særligt fremgang i indtjeningsmarginen. Enig i, at omsætningsvæksten på 21% YoY i Q1 2024 i sig selv ikke er imponerende, men den er trods alt accelererende fra 13% YoY i Q2 2023.
Når det er sagt, så indikerer en EV/EBIT multipel på ca. 65x (2024E) ifølge data/estimater fra Capital IQ, at der er høje forventninger indregnet - og aktien er jo også oppe ca. 58% i år-til-dato.
Palantir kommer med tal på mandag efter markedsluk, det bliver spændende at se, om kundevæksten accellererer.
Og så har Microsofts topchef åbenbart nævnt Palantir som en industry leader - sammen med Novo, Bridgestone og Adobe - i forbindelse med kvartalsrapporten i går.
Jeg lægger ordre på lidt flere aktier inden regnskabet…
Jeg har solgt godt halvdelen af mine aktier, så de resterende er gratis. Aktien fortsætter op, p/e er tæt på 100? Jeg afventer en nedtur og mulighed for at supplere.