Hej alle,
Der er nogle spændende nyheder på markedet for vægttabmedicin, som forventes at være et marked på $100 milliarder ved udgangen af dette årti.
Novo Nordisk, som er markedsleder, har i øjeblikket to lægemidler på markedet godkendt til type 2-diabetes (Ozempic) og fedme (Wegovy), begge er injicerbare. De har også Rybelsus, deres pille til type 2-diabetes, som virksomheden også studerer for behandling af fedme. Resultaterne fra en fase 3-prøve viser, at pillen, ved en højere dosis, var effektiv til at reducere vægten med 15% for deltagerne.
Novo Nordisks største konkurrent er stadig Eli Lilly. De to er allerede hård konkurrence inden for diabetespleje og insulin, og Eli Lilly har en række konkurrerende produkter på markedet og i pipeline. Eli Lilly offentliggjorde fase 2-data sidste uge for sin orale kandidat, orforglipron, som viste op til 14,7% vægttab. På mandag afslørede det fase 2-data for sin eksperimentelle vægttabsinjektion, retatrutide, der viste op til 24% vægttab.
Pfizer finder i mellemtiden sin fodfæste i det orale behandlingsløb. Pfizer sagde, det ville forfølge sin to-gange-daglige pille, Danuglipron, over sin en-gang-daglige kandidat, Lotiglipron, på grund af bekymringer om øget risiko for leverskader i tidlige fase-prøver. Selskabet flytter medicinen til fase 2 for at finde ud af den mest effektive dosering, men sagde, at det også vil arbejde på at gøre det til en en-gang-daglig pille for at konkurrere med Rybelsus og Orforglipron.
Forsikringsdækning forbliver en hindring for adgang. På grund af bekymringer om, at patienter muligvis skal blive på medicinene for altid for at holde vægten nede, er forsikringsselskaberne forsigtige med at dække dem. Og selvom en ny undersøgelse viste, at halvdelen af amerikanske voksne ville være villige til at betale $100 om måneden for et vægttabslægemiddel, varierer omkostningerne ved Wegovy og Ozempic fra mere end $800 til mere end $1.300 lommepenge.
Mere forskning er nødvendig for at bestemme, hvilke af disse lægemidler der vil være mest succesfulde på lang sigt, og hvordan forsikringsdækning kan påvirke deres markedsandel.