NORDEN - Virksomhedstråd

Hej Philip & co. :slight_smile:

Tak for indlægget med regnskab og din opfølgende analyse og tanker - dem læser jeg altid med stor fornøjelse ! Jeg har selv været lidt ude og rejse og har ikke kunnet følge med i så meget - men jeg glædede mig naturligvis over Nordens regnskab - men der var også et par overraskelser :

• Net profitten på 744 mio. dollars var faktisk til den lidt lave ende i forhold til deres prognose på 730-780 - jeg havde faktisk troet vi havde lagt i den høje ende - men det ændre ikke på at det er et super flot rekord resultat !

• At de vil betale udbytte på hele 30 kr. var til gengæld en overraskelse i den helt store positive ende af skalaen - umiddelbart troede jeg ikke de ville komme højere end 20 kr. - men de har virkelig ville forkæle aktionærerne.

• Deres prognose på 330-430 mio. dollars synes jeg til gengæld er alt for lav og et meget konservativt udspil - det ligger langt under mine forventninger til 2023 - jeg tænker de “nemt” burde komme over 500 - men måske er det bare et konservativt udspil, som nok er meget fornuftigt i disse uforudsigelige tider. På den anden side, så giver det jo mulighed for at lave “en del” opjusteringer i løbet af året - hvilket Norden jo har været kendt for.

• Udbyttet for 2023 beregnet på deres konservative prognose på 330-430 mio. dollars - burde give et samlet udbytte for året 2023 på ca.40-50 kr. (ud fra mine små beregninger) - det er stadig et solidt udbytte i forhold til aktieprisen.

Aktien reagerede også meget positivt på regnskabet må man sige - jeg tænker dog vi så toppen for nu, da den i går og i dag var helt oppe og røre 440-442 - men er nu faldende, og i skrivende stund ca. 425 - jeg gætter på at vi lige nu ser investorer tage gevinst hjem. Og jeg tænker også at når det er sket, så vil vi se de her kendte store ned og opture i aktiens kurs.

Jeg har derfor faktisk også valgt at tage en god gevinst hjem alene på kursen - så jeg har simpelthen solgt rub og stub af hvad jeg havde af D/S Norden - penge på sidelinien er gode at have lige pt. tror jeg.

Jeg er bestemt ikke færdig med aktien - jeg regner da også med jeg skal ind og købe ind af dem igen - men jeg forventer faktisk at kursen kan falde en del den næste tid - det er jo en super volatil aktie - og jeg synes tidligere jeg netop har set den tendes efter et godt regnskab. Så lige nu sidder jeg faktisk og venter på et kursfald - og selv om det er et ordentligt ryk, så tror jeg faktisk vi kan komme under kurs 400, eller endda ned mod 380, her den kommende lille måneds tid.

Kommer den det, så køber jeg igen - og tager udbyttet med :slight_smile:

Om jeg og mavefornemmelsen får ret må tiden vise - det er ingen opfordring til andre om at sælge aktien - jeg kan meget nemt tage fuldstændig fejl !!

Men verden er usikker - geopolitisk sker der alt for mange dramatiske ting pt. - ting som kan give kæmpe store bevægelser i markederne - Ruslands krig, Kinas balloner, inflationstal og renteforhøjelser (spændende hvad tallene siger den her uge - jeg tror godt der kan komme en skuffelse i markedet) - og her siger min mave fornemmelse bare at det måske ikke er dumt at være lidt mere forsigtig og afvente. Jeg tænker det giver nogle gode købsmuligheder generelt og mulighed for nogle gode swingtrade handler - også i D/S Norden !

Jeg stiller mig på sidelinien - men klapper begejstret over et super flot D/S Norden regnskab !

DISCLAMER : Jeg har dags dato ikke mere selv aktier i D/S Norden - men jeg regner med at købe ind igen i den kommende tid ! Ovenstående er blot mine egne analyser og betragtninger - det er på ingen måde anbefalinger om at købe eller sælge aktier i D/S Norden eller i relaterede selskaber eller sektorer !!