NORDEN - Virksomhedstråd

Hi Paul,

It sounds great with some days away, I hope you had a nice rest.

I don’t like to make short-term price calls, but I have also noticed the recent uptrend. I think oil price development will depend on how China’s current battle with a looser Covid-19 policy develops.

If hospitals become too overwhelmed, they might need to lock down again for a short period, which could pull oil prices down in the short term.

I also read this article last week, which shows the US will start refilling its SPR in February. This, of course signals higher demand and lower supply, but it is also significant because the US has been successful in releasing the SPR at high prices, the move to repurchase oil at these prices suggests the US might think oil price is near its bottom… we will have to wait and see.

But in relation to product tankers, I think the bigger story is the low on-land inventory story, because this will increase demand for floated transport. And the order book is a great point, because, as you say, shipyards are full of container vessels, so there will be very limited new supply entering the product tanker market.

BREAKING :

Så kom opjusteringen !

23/12/2022 - NORDEN raises expectations for the full-year result 2022

NORDEN raises its expectations for the full-year result, and now expects profit for 2022 in the range of USD 730-780 million (approximately DKK 5.1-5.5 billion), up from USD 650-730 million.

The increase mainly reflects stronger than expected operational performance in the Freight Services & Trading business unit on both dry cargo and tanker vessels. Expectations have also increased in Assets & Logistics, where NORDEN has realised additional sublease and sales gains from its portfolio of owned and leased vessels.

”NORDEN continues to capture value in a weakened dry cargo market and a firm product tanker market through strong operational performance in both segments. Furthermore, our asset trading approach enables us to realise additional market values from our fleet of owned and leased vessels”, says Jan Rindbo, CEO of NORDEN.

Kind regards,
Dampskibsselskabet NORDEN A/S


I 2022 har D/S NORDEN opjusteret 7 gange :

03.03.2022 - 210-280 (USD million dollars)
27.04.2022 - 270-350
18.05.2022 - 340-420
11.06.2022 - 420-500
04.08.2022 - 560-640
06.10.2022 - 650-730
23.12.2022 - 730-780

Hej Philip

Ja du har ret i at covid-19 i Kina godt kan få meget stor betydning for olieprisen her på kort sigt - det ser ud til at smittetilfældene er voldsomme lige nu :

DR Nyheder skriver følgende (citat) …

Covid-19-smitten spreder sig meget voldsomt i Kina lige nu, skriver det amerikanske medie CNN på baggrund af lækkede dokumenter fra de kinesiske sundhedsmyndigheder.

CNN Report

Næsten 250 millioner menes at være blevet smittet i løbet af de første 20 dage i december, og hvis det er korrekt, er der tale om det største smitteudbrud til dato.

250 millioner smittede svarer til 18 procent af Kinas indbyggertal på 1,4 milliarder.

Medierne Bloomberg News og Financial Times skriver, at alene tirsdag i denne uge skulle 37 millioner mennesker være blevet smittet med covid-19 på tværs af Kina, men det officielle smittetal for den dag lyder kun på 3.049.


Hvis tallene er rigtige, vil det helt klart påvirke olieprisen den næste tid - igen må vi udskyde forventningerne om en stigende oliepris - ikke aflyse dem, men blot udskyde dem - ligesom vi har gjort med inflationstal, det kommende generelle opsving osv. osv.

Retningen er stadig rigtig tænker jeg - hastigheden er bare mere forsigtig !

Ønsker dig og dine kære en rigtig glædelig jul Philip - og også alle andre læsere af denne tråd :slight_smile:


Lidt interessant læsning for året 2023 og vores tanker-tanker :

Tankers Primed for Success During 2023

Sanctions could cut Russia’s Baltic oil exports by 20%


Tilføjelse 27-12-2022 - 08:50

Interessant at olieprisen alligevel ser ud til at fortsætte stigningen / ligge stabil - trods de store smittetal i Kina. Nu er der også yderligere lempelser på vej for indrejse i starten af januar. Ser ud til man nu tager smitten i et “stort skrald” og får det “overstået en gang for alle” - slet ikke en uinteressant udvikling !

Rusland forbyder salg af olie og olieprodukter.

Ruslands præsident Putin har i dag, tirsdag, underskrevet et dekret, der forbyder salg af russisk olie og olieprodukter, rettet mod de lande, der har indført et prisloft på russisk olie på 60 dollars.

Prisloftet vil træde i kraft 1. februar 2023 og løber indtil videre i 5 måneder.

1 Synes om

I read two recent Twitter threads from Pierre Andurand, Hedge Fund manager and commodities specialist, which you may also find interesting.

Firstly in response to the Italian flight from China with 50% positive Covid-19 cases, which spooked markets yesterday. It is important to note most of these passengers were asymptomatic.

Second his broader view on oil demand in 2023, which is significantly higher than consensus estimates and has some interesting perspectives.

Javier Blas remains my go-to voice on all things energy, he published a great piece earlier today. He sees room for oil and commodity prices to fall during 2023 as a result of recession, but suggests that until capital expenditures increase to grow output, prices will remain in a structural bull market.

Edited: 15:13 29.12.22 with updated link

Spændende indlæg Philip !

Jeg tænkte jeg lige ville kommentere de seneste dages udvikling i D/S Norden, olieprisen, Kina covid-19 ect.

De seneste har godt nok budt på voldsomme fald - både på aktiekursen for D/S Norden - samt olieprisen - men jeg mener objektivt det er overreaktioner.

  • Kursen på D/S Norden er faldet voldsomt de seneste to dage - fra 438 og helt ned til 358 tidligere i dag. Det skyldes i mine øjne tre ting : 1) et meget kraftigt fald i tørlast indekset den seneste uge - 2) et voldsomt fald i olieprisen - og 3) frygten for recession.

  • Jeg mener dog slet ikke at de ting kommer til at påvirke D/S Nordens forretning så meget som kursfaldet hentyder til. For det første sejler D/S Norden faktisk ikke meget tørlast selv (pt.) - og deres forretningsmodel består jo meget i at charter skibene ud - ja selv i nedgangstider på fragtrater tjener D/S Norden gode penge i kraft af deres dygtige købmandsskab og forretningsmodel. Det skal vi hele tiden huske på i forbindelse med vi snakker om f.eks. olieprisen går den ene eller anden vej og hvordan det påvirker deres omsætningen. Når tørlast kommer igang igen - og det gør det - så tror jeg dog der ligger endnu en gevinst til D/S Norden der.

  • Alle er blevet bange for Covid-19 i Kina - men det er kun et spørgsmål om tid, sagt sådan lidt koldt og kynisk. Kina har valgt at tage hele skraldet på én gang - væk er restriktioner - op mod 70% rygtes at være smittet i f.eks. Shanghai. Det vil medfører mange dødsfald og menneskelige lidelser - ingen tvivl om det - men det betyder også at vi også kan se enden på det, måske endda meget hurtigere end vi lige går og regner med. Jeg tænker markedet overreagere lige nu - der kommer meget hurtigere gang i Kina igen, end mange går rundt og frygter lige nu. Det skal overstås !

  • Af samme grund er olieprisen også faldet voldsomt seneste dage - igen en overreaktion synes jeg. Men måske ser vi vendingen i dag, hvor olieprisen igen er begyndt at stige - det forventer jeg den vil blive ved med det næste stykke tid.

  • Frygt for en recession er berettiget - men igen synes jeg markedet har en tendens til at overreagere . FED er nok ikke helt færdige med renteforhøjelser - det skal vi også hele tiden huske på. Men de slutter på et tidspunkt - og så… ja så går det hurtigt den anden vej. Jeg tror ikke en recession vil blive så voldsom som nogle frygter - jeg tænker kodeordet lige nu er “frygter” - i det ord ligger der også en betydning af, at intet er “sikkert” - noget man “frygter” behøves jo nødvendigvis ikke at ske … det er ikke et fakta eller en sandhed - kun en gisning (indtil videre).

  • Alt i markedet (over)reagere pt. voldsomt på selv de mindste nyheder - trends er super korte og hurtige - faldene eller stigninger er voldsomme på samme måde - det skal vi huske på når vi sidder og kigger på tal og grafer.

Min konklussion er : ro på :slight_smile:

D/S Norden kursfaldet er en overreaktion - olieprisen begynder stige igen - Kina når igennem der voldsomme Covid-19 periode (hurtigere end vi regner med) - frygten for voldsom recession bliver mindre.

Jeg har derfor selv i dag, benyttet kursfaldet til at købe flere D/S Norden aktier - til kurs 360 og 365 og har forøget min position med ca. 10% - jeg tror vi snart er over kurs 400 igen - MEN det er selvfølgelig bare mit eget personlige gæt - hvad er Jeres ?.

HUSK også, at den 10. februar aflægger D/S Norden årsregnskab for 2022 - og det bliver et rigtig flot regnskab. Det tænker jeg også bør påvirke kursen op ad den næste måneds tid. Den mest spændende kurstrigger bliver dog imidlertid selskabets forventninger til 2023 !
Den 9. marts er der generalforsamling - og det plejer betyde udbytte - efter to udbytte betalinger i 2022 på 30 kr. pr. gang, er jeg dog lidt i tvivl om hvad udbyttet kan lande på - nogle der har et godt bud ?

DISCLAIMER : Jeg hverken anbefaler eller opfordre nogle til at købe D/S Norden aktier - eller reagere på andre af de ting / scenarier jeg beskriver oven over. Jeg skal for god ordens skyld også oplyse, at jeg selv ejer D/S Norden aktier !

1 Synes om

Interessant artikel fra Hellenic Shipping News i dag, om udsigten for tankmarkedet 2023.

Tankers in 2023: More Reasons to Be Optimistic Than Pessimistic

Investoren Lars Tvede, var i øvrigt med i dagens udgave i podcasten Millionærklubben. En af hans store fokuspunkter den kommende tid, er netop er genåbningen af Kina, som han spår vil medføre en kraftig stigning af aktivitetsniveauet og høje væksttal (altså et stigende forbrug af olie - RED/PH).

Samtidig spår han dog også en svækkelse af den amerikanske dollar den kommende tid og på længere sigt. (Hvilket jo kan påvirke D/S Nordens indtjening - RED/PH).

LYT TIL UDSENDELSEN HER :
Genåbningen i Kina byder på flere interessante investeringsmuligheder, og dem deler Lars Tvede, mangeårig investor og chef for hedgefonden Atlas Global Macro, ud af i mandagens Millionærklubben.

Mht. til smitten i Kina - så har bla. Danske Bank regnet på hvor hurtigt epidemien kan toppe, sammenlignet med hvad der skete i de omkringliggende lande, da smitten stak helt af der tidligere. Den beregning peger på at smitten i Kina topper her i januar og dermed begynder vende tilbage til normalen.

Min egen (og hvis en del andres) forventning er, at Kina vil gøre ALT hvad de kan for at få damp på kedlerne så hurtigt som muligt. Der bliver fyret op så snart landet er klar til det - regeringen vil gøre alt for at understøtte og presse på for dette. Aktiviteten bliver stor når den er tilbage. Det bør selvfølgelig i høj grad gavne tankmarkedet, mener jeg.

Kina står for cirka 15% af den globale olieefterspørgsel.

1 Synes om

Hi Paul,

Great article you sent in. It’s an interesting consideration that Russia’s reverse sanctions on nations following the price cap will temporarily increase the supply of vessels for non-Russian flows, but I tend to agree with the article’s points for why market conditions remain positive.

As you say, China is the big unknown at the moment. I tend to think there will be a large consumption boom once Covid-19 peaks, just like we experienced in the west. The Bloomberg article I have linked below, suggests that Chinese household savings have increased since 2020, which could support this thesis.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-11-14/china-s-property-woes-drive-household-savings-to-record-high

But in relation to NORDEN, the tonne-mile effect remains critical, and with no end to sanctions in sight I think the product tanker conditions remain favourable. But we will have to keep an eye on tanker rates. Below is the latest Baltic Clean Tanker Index.

image

Source: Refinitiv.

Ja markedet står lidt i stampe i de her dage - det er som om vi ikke helt har afgjort hvor vi er på vej hen - men vi venter også på flere vigtige pejlemærker :

  • Torsdag kl. 14:30 kommer de nyeste inflationstal fra USA - de kommer til at betyde rigtig meget for den kommende tid på markederne og dollarkursen. Hvis de er lavere end forventet ser vi nok dollaren falde, hvilket kan gavne olieprisen.

  • Hvordan går det med Covid-19 situationen i Kina - nærmer den “akutte krise” sig en afslutning, så den igen kommer i gang i samfundet ?

  • Hvad kommer der til at ske op til den 5. februar, når sanktionerne mod Ruslands handel med raffineret olie træder i kraft ?

Som du selv skrev, så er det interessant at de kinesiske husholdningers opsparing er steget - enig; det kunne bestemt godt underbygge et opsving.

Jeg mener stadig olieprisen skal op - det samme skal aktiekursen på D/S Norden - de seneste fald har begge været overdrevet - usikkerheden er stor og præger de voldsomme udsving - dog synes jeg selv bare at alt taler for vi kommer nærmere os en bedre situation på næsten alle punkter ; Kina får overstået deres akutte Covid-19 krise, inflationstallene fortsætter faldene, måske stiger renten mindre end ventet til februar - og burde de nye sanktioner mod Rusland fra 5. februar netop ikke understøtte produkttankmarkedet og olieprisen ?

Hellenic Shipping News har i dag i en interessant artikel om dette :
Will sanctions on Russian diesel pay off for product tankers?

Shipping Watch mener de seneste olie prisfald skyldes uventet stigning i olielagrene :
En uventet stigning i de amerikanske råolielagre sendte olieprisen en smule ned.

(tilføjelse) … og stigningen viser sig at være kæmpestor : de amerikanske råolielagre steg med 18,9 mio. tønder i den forgangne uge - det oplyser det amerikanske energiministerium onsdag i deres opgørelse. Analytikerne havde ventet et fald på 0,7 mio. tønder. Lagrene af benzin steg med 4,1 mio. tønder - man havde forventet en stigning på 0,7 mio. tønder !

(tilføjelse) … og måske skulle det også lige nævnes, at fusionsplanerne mellem rederierne Euronav og Frontline jo er faldet til jorden og ikke bliver til noget.
Det er angiveligt Frontline der har trukket sig - hvilket Euronav er højlydt utilfreds med.
Jeg tænker det er rigtig gode nyheder for både Torm og D/S Norden på længere sigt :slight_smile:

Sidst, vil jeg lige nævne historien om, at Søfartsstyrelsen i dag har besluttet sig for at gå ind i en arbejdsulykkesag der desværre endte med dødelig udgang sidste år. Søfartsstyrelsen vil undersøge, om der på baggrund af Havarikommissionens kritiske rapport, er grundlag for at drage D/S Norden til ansvar for dødsulykken sidste år på tankskibet Norden Magic.

D/S Norden har i en selskabsmeddelelse i dag, annonceret at bestyrelsesmedlem Stephen Kunzer udtræder af D/S Nordens bestyrelse pr. 31. januar 2023 :

Udtrædelsen er en konsekvens af, at Stephen Kunzer tiltræder som CEO for Lila Global pr. 6. februar 2023.

Bestyrelsesformand Klaus Nyborg uddyber:

”I forbindelse med sin tiltræden som CEO for Lila Global har Stephen Kunzer besluttet at udtræde af bestyrelsen for NORDEN. Vi takker Stephen for hans værdifulde bidrag til bestyrelsesarbejdet i NORDEN i de forløbne 5 år.”

Bestyrelsen vil indlede processen for at finde en egnet kandidat til bestyrelsen.

D/S Norden - Selskabsmeddelelse 17

Finanshuset Clarksons indleder dækning af D/S Norden aktien - med anbefalingen ”køb” og et kursmål på 500 kr.

Det skriver Shippingwatch, Børsen og andre medier i dag.

Shippingwatch skriver bla. :

”På trods af en betydelig stigning i aktiekursen det seneste år, er selskabets værdiansættelse fortsat lav, da handelsforretningen er vurderet til næsten ingenting på trods af dens fremragende præstationer i de seneste kvartaler,” skriver analytikerne Frode Mørkedal og Even Kolsgaard.

Yderligere pointerer analytikerne, at aktien handles med en betydelig rabat på 25 pct. i forhold til nettoaktivværdi (NAV), samt at selskabet udbetaler minimum 50 pct. af nettoindtjeningen i udbytte.

Norden har haft et rigtigt stærkt 2022 med hele seks opjusteringer, og den gode indtjeningsudvikling betyder ifølge Clarkson også, at der for 2022 potentielt kan leveres udbytter på op til 20 pct. af aktieværdien.

”Vi tror stærkt på tørlastsektoren, og vi betragter D/S Norden som et godt sats på markedet på grund af dets operationelle gearing,” skriver Clarksons.

Hele artiklen kan læses her :
Trods stor fremgang: Finanshus ser endnu større potentiale i Norden

Aktien sluttede i dag i kurs 397,20 kr.

DS NORDEN meddelte i går aftes at selskabet iværksætter et nyt program for betingede aktier i 2023 i lighed med det program der kørte i 2022.

Formålet er som det fremgår af meddelelsen, at kunne ”…belønne langvarig og dedikeret arbejdsindsats…” med betingede aktier der gives vederlagsfrit, og med en modningsperiode på 3 år.

Programmet er på samlet 33.848 stk. DS NORDEN-aktier til en aktuel værdi omkring DKK 13,5 mio. og forventes dækket med egne aktier.

… og man kunne lige tilføje, at D/S Norden pr. 17. januar 2023 ejer 9,26 % af egne aktier.

Aktuelt har de gang i et aktietilbagekøbsprogram på samlet 380 mio. kr.
Indtil videre er der opkøbt egne aktier for 275 mio. kr. Programmet afsluttes 7. februar 2023.

1 Synes om

Hi Paul, your content is great as always. I am going to share my latest thoughts on the product tanker market. I will also copy this into a broader shipping thread, which can broaden the discussion to also include the other Nordic shipping companies and to not clutter the NORDEN thread with broader market ideas. I hope you will join me in this new thread :blush:

Latest thoughts on the product tanker market

Markets have been speculating lately about how the upcoming ban on Russian clean products will affect product tanker markets and, in turn, the share prices of product tanker owners and operators. In the final months of 2022, product tanker rates surged, resulting in related stocks also performing well. Many market analysts expected rates would remain high into 2023 as the EU’s ban on Russian clean oil products is to come into effect on 5th Feb 2023. However, the Baltic Clean Tanker index shows rates have significantly retreated so far in 2023 (see below).

A possible explanation for the fall in product tanker rates is reduced European gasoline demand from a warmer-than-expected winter, in combination with Europe maximising Russian import volumes ahead of the February 5th deadline, importing 1m b/d so far in January, as reported by shipping news (Product Tankers and Diesel Supply for the EU: What to Expect? | Hellenic Shipping News Worldwide)

The ban, therefore, raises two questions, what will Russia do with its supply no longer flowing to Europe, and, where will Europe cover the lost supply from?

Investigating the first question, Bloomberg’s Javier Blas recently reported that Russia’s export capacity through 2022 was incredibly robust through 2022, with Blas highlighting that despite repeated EU sanctions, Russia exited 2022 pumping 11.2m b/d in total oil liquids, down just 1.6% (or 190k b/d) from pre-invasion levels. Russia has largely maintained its export levels by redirecting exports to destinations such as India. An interesting point of note is that some new destinations for Russian oil and oil products have seen their exports increase as some of the Russian product is sold back to Europe under the label of a “friendly” nation. Javier Blas suggests India might be doing this in the below tweet and also references the fact that Malaysian exports to China reached 3x Malaysia’s output capacity as evidence for relabelling. [1] [2]

With an EU ban on Russian clean products, Russia will need to find a new destination for its exports to Europe and will lose access to a fleet of European vessels. The evidence presented by Blas suggests that, in the long-run, Russia is likely to resolve these issues and maintain exports at near pre-war levels. However, in the short-run Russian exports of oil products may fall, negatively impacting the product tanker market and the supply of vessels transporting non-Russian oil products could increase, also bringing a negative impact. However, over a longer-term time horizon, the market is likely to re-establish equilibrium with Russian exports moved by non-European vessels.
The most significant effect over the longer term is a redirection of flows, leading to an increase in tonne miles as Russia ships its oil products to “friendly” nations such as India further afield. Europe will also need to source its oil products from further afield with the Russian tap firmly closed, also adding to the tonne mile effect. So where will Europe turn? The below report by SPGlobal shows that since Russia’s invasion of Ukraine, Europe has relied heavily on the US to supply increased volumes of oil products.
Europe still buying over quarter of diesel imports from Russia ahead of new curbs | S&P Global Commodity Insights.

However, Blas also reported last week that during the second week of January, the US didn’t release any oil from its SPR reserve, suggesting the US should not be looked to make up for the pending deficit. This suggests that Europe will have to go further afield in search of its oil products, increasing the tonne mile effect in the process. The big unknown will be whether Europe is willing to import relabelled Russian clean products, potentially via turkey, as suggested by Bloomberg, or North Africa as suggested by Shippingnews, or whether new flows will come from the gulf or elsewhere in Asia.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-01-13/where-will-europe-get-its-diesel-from-in-23-days-time

In addition to the tonne mile effect the China reopening should also be positive and MarineLink recently published an article suggesting that jet fuel trade could increase significantly as a result and end 2023 just 5-10% short of pre-pandemic levels, reflecting a year-on-year growth of 25-30% and as much as a 2% boost to the overall clean petroleum product’ volume. The China reopening will likely provide continued demand-side support, I have previously discussed this view in relation to the household savings rates.

Overall I see there being short-term uncertainties but expect that Russia’s supply will find a new home with time. I think the China reopening story is a large demand-side support, which should outweigh recession fears, and when you consider the tonne mile dynamics and low vessel supply growth, the market conditions should remain favourable. I also saw this view expressed recently by Poten & Partners (link below). However, there are also uncertainties, one of which is a question of how much of these dynamics are already priced into the market, and I think the big unknown is how strict Europe will be regarding relabelled Russian products.

I would love to hear alternative views and for people to share opinions, and even more so if they are contradictory.

2 Synes om

Tænkte jeg også lige ville komme med en lille opdatering på Norden - det er ved at være lang tid siden for min part - men heldigvis har Philip forkælet os med et rigtig interessant indlæg den 18. januar, som jeg har læst med stor interesse - tak for dine altid supergode og spændende input Philip - er sikker på at ikke kun jeg sætter stor pris på dem !

Umiddelbart synes jeg casen stadig er “on the right track”. Mange ting der taler for at Norden ser ud til at kunne fortsætte den positive vej de pt er på, og har været seneste år - og ja faktisk, synes jeg vejen ser ud til at fortsætte længere end vi måske havde turdet håbet på, i forhold til deres forretning og model - det er der mange ting der understøtter.

Aktien har dog været presset her på det seneste - hvor den tog et ordentligt dyk - igen - for derefter at påbegynde en ny kursstigning. Det har vi set igen og igen - og det er jo nok en tendens vi særligt i rederi (og shipping) aktier må lære at affinde os med og leve med - det er super volatible aktier der farer op og ned - tit uden man forstår det - det kræver nogle gange stort mod og is i maven - selv føler jeg det er noget man lære at leve med - men nemt bliver det aldrig, når kursen dykker samtidig med “hovedet” siger noget helt andet.

Et forum og gode dialoger som her på Inderes, er tilgengæld noget der er med til at give en lidt “ro på” og tryghed … det påskønner jeg selv meget :slight_smile:

Men hvordan ser casen så pt. ud - ja her er mit bud :

  • Olieprisen har jo hoppet en del op og ned - men vi kom dog (for en periode) op i 80-82 dollar pr. tønde - som jeg mener er det leje vi pt. bør ligge i. Lige nu er den faldende - jeg tænker “bunden” pt. udfordres og vi nok snart kommer op i 80-82 igen.

  • D/S Norden kommer med årsregnskab 2022 den 10. februar - og det bliver godt !
    Jeg synes meget indikere at det er gået Nordens vej - og forventer selv de lander i toppen af deres seneste opjustering fra 23. december der sagde 730-780 USD millioner. Jeg håber selv en kursstigningsperiode op til regnskabet.

  • Udbytte er svært at spå om - de har jo allerede betalt ekstra i år - jeg har prøvet lege med nogle beregninger som umiddelbart sagde 15-18 kr. Har hørt enkelt andre analytikere snakke 20 kr. Så et udbytte i intervallet 15-20 kr. lyder vel ikke helt forkert eller ? Det bliver super spændende hvad Norden melder ud om dette på fredag !

  • Aktietilbagekøb - D/S Norden har i gode år haft gode aktietilbagekøbs programmer - mon ikke også de forkæler aktionærerne med mere af dette - spændende om de gør !

  • Udbyttebetaling / Generalforsamling - Generalforsamlingen finder i år sted 9. marts - og vi må formode at udbyttet udbetales kort tid efter.

… men det mest spændende med årsregnskabet bliver dog forventninger til 2023 !

  • Forventninger til 2023 - jeg tror de bliver gode - men jeg tror Norden vil ligge forsigtigt ud. Godt nok er det et meget rentabelt marked - der skovles jo penge ind på tank siden - men meget kan jo ændre sig, grundet krigen i Ukraine / geopolitik.

  • Jeg tænker dog at den positive udvikling i tank fortsætter - det underbygges bla. af nye sanktioner for raffineret olie, der træder i kraft mod Rusland, i dag 5. februar.

  • Samtidig har G7 og EU landene i fredags, vedtaget nye prislofter for en række raffinerede russiske olieprodukter - såsom diesel og fyringsolie mm. Igen må det gavne D/S Norden tænker jeg - særligt på den lange bane.
    Vestlige lande vedtager prislofter på russiske brændstoffer

  • Rederiet Torm tror også på en fortsat god udvikling i tank i årene frem - ja faktisk har de netop været ude og købe 7 nye skibe - analytikere har også hævet kursmålet.

  • Rederiet Hafnia har også været ude og snakke lidt fremtid - her regner man med tankmarkedet forbliver yderst profitabel frem til 2025 - jeg skal ikke modsige dem.

  • Tørlast siden har dog haltet - indexset er helt i bund - men det betyder jo blot, at der nok venter en god optur netop på dette område - jeg tænker tørlast faktisk kan blive en god forretning i 2023 - og her bør Norden også stå godt i markedet - og med deres gode købmandskab og ledelse, så tror jeg helt sikkert de er meget opmærksomme på tørlast markedet, og den potentielle optur der muligvis venter der.

  • Kina er ved at være over det værste i deres Covid-bølge - de vil gøre meget for at få gang i produktion og handel igen - mon ikke der bliver boostet økonomisk - det bør øge olieefterspørgslen og få mere gang i verdenshandlen - hvilket ikke kun vil gavne rederierne, men også shippingbranchen (men det er en helt anden historie).

  • Inflationen er toppet - måske viser det sig at det hele slet ikke er så slemt som det så ud - jeg tænker selv vi kommer langt hurtigere tilbage til “næsten normale” tider igen end vi lige nu går og forestiller os. Jeg tænker også markedet kan stå foran en euforisk periode, når først dette billede begynder at tegne sig - men hvor langt vi skal hen - og op - er så det store spørgsmål - der skal nok komme både hysteriske opture - og fald - det volatile marked fortsætter tænker jeg - spænd sikkerhedsselen !

  • Rente forhøjelserne begynder vi også stille og roligt at kunne begynde at se enden på - det bliver godt for aktiemarkedet :slight_smile:

Interessant læsning kunne være McQuillings 2023-2027 Tanker Market Outlook.
Uddrag herfra, blev bragt på Hellenic Shipping News den 4. februar :
McQuilling: Tanker Earnings To Improve Over the 2024-25 Period

… og hvor lander det os så i forhold til D/S Nordens forventninger for 2023 ?

  • Ja de gode ting i fremtiden står jo nærmest i kø - med mine briller på - og de kan sagtens være for optimistiske ! Men selv holder jeg fast i dem - og jeg vil ikke være overrasket over at D/S Norden melder en 2023 forventning ud på ca. 500 USD millioner. (Og dermed også en god udbyttebetaling for året 2023 - mon +50-60 kr. er realistisk?) Jeg vil dog ikke være overrasket over at resultatet bliver langt bedre - nærmere +700 USD millioner - men firmaet er nogle gange lidt konservativ i deres udmeldinger - hvilket jeg faktisk sætter stor pris på - det er en god ting i et meget svært marked - respekt for deres altid seriøse tilgang og gode købmandskab !

Mit bud : Et super godt år venter D/S Norden :+1:t3:

DISCLAMER : Jeg har selv aktier i D/S Norden - ovenstående er blot mine egne analyser og betragtninger - det er på ingen måde anbefalinger om at købe aktier i D/S Norden eller i relaterede selskaber eller sektorer !!

2 Synes om

D/S Norden får sænket i dag sit kursmål til 433 kr. fra 488 kr. af ABG.

Anbefalingen er dog “køb”.

… umiddelbart undre det mig - særligt her få dage før regnskabet og prognosen for 2023.

1 Synes om

NORDEN publishes 2022 numbers ending with a full-year net profit of USD 744m, against the guidance of USD 730-780m. NORDEN’s Assets and Logistics division earned USD 193m, with its Freight Services and Trading earning USD 550m. The company also announced a further dividend of DKK 30 per share, taking its total dividends over 2022 to DKK 90 per share (equal to 57% of its annual result). Combined with share buybacks throughout the year, NORDEN returned USD 555m (74.6% of its net profit).

The company announced 2023 guidance for a profit of USD 330-430m. It expects slightly improved results in its Assets and Logistics division and significantly lower Freight Services and Trading earnings, with product tankers driving most of these results.

NORDEN’s positioning is now almost completely towards the product tanker segment as it expects a weaker 2023 in dry cargo against what was already a weak 2022. NORDEN remains short in the dry cargo segment in the short end, but it’s bullish at the longer end of the forward curve on expectations of China’s reopening driving demand in H2 2023.

In its product tanker segment, NORDEN has secured more coverage than was average in 2022, with roughly 70% coverage. This might reduce volatility in its product tanker segment relative to 2022 and result in fewer guidance revisions. CFO Martin Badsted said in the earnings call that product tanker markets are starting to react to the European sanctions on Russian petroleum products, and in the short term, that is having a positive effect on tonne miles. The overhanging risk in the product tanker market is how tightly the embargo will be enforced.

1 Synes om

Hi Paul,

I’m sure by now you have seen NORDEN’s results and have watched its webcast with HCA. It was great to understand the company’s expectations for 2023.

The dry bulk will continue to be the main revenue driver here in H1 2022, and Martin gave valuable insight into how the embargo on product tankers is being administered. For now, it appears the embargo is adding to the tonne mile effect, and routes are being re-written. I will be closely following the movements of the Baltic Clean Tanker index over the coming days and weeks.

It is clear the market will react to the tightness of implementation, with NORDEN pointing to the inventiveness of the market and the potential for loopholes. Only time will tell on this front. Next week we have more industry earnings which will also be valuable to follow with respect to forward guidance for product tankers.

Today Russia announced a cut of 500,000 b/d in response to the embargo, A move I understand to be largely unexpected. Reduced market volume can reduce tightness from the tonne-mile effect, and we are fortunate to have earnings from other players throughout the month to understand how market conditions develop.

I wonder whether Russia’s move is a result of its inability to sell its capacity rather than a pure retaliation. The below article from Shipping News suggests that India is running its refineries at full capacity, fed on cheap Russian crude.

It will take time for markets to reach a new equilibrium, and that creates volatility. The next months will probably be a bumpy ride for shareholders of product tankers, NORDEN included. Where that equilibrium ends, we will see, but for now, tonne miles are increasing, and oil demand remains strong. I will keep paying attention and update the forum as events unfold.

1 Synes om

Hej Philip & co. :slight_smile:

Tak for indlægget med regnskab og din opfølgende analyse og tanker - dem læser jeg altid med stor fornøjelse ! Jeg har selv været lidt ude og rejse og har ikke kunnet følge med i så meget - men jeg glædede mig naturligvis over Nordens regnskab - men der var også et par overraskelser :

  • Net profitten på 744 mio. dollars var faktisk til den lidt lave ende i forhold til deres prognose på 730-780 - jeg havde faktisk troet vi havde lagt i den høje ende - men det ændre ikke på at det er et super flot rekord resultat !

  • At de vil betale udbytte på hele 30 kr. var til gengæld en overraskelse i den helt store positive ende af skalaen - umiddelbart troede jeg ikke de ville komme højere end 20 kr. - men de har virkelig ville forkæle aktionærerne.

  • Deres prognose på 330-430 mio. dollars synes jeg til gengæld er alt for lav og et meget konservativt udspil - det ligger langt under mine forventninger til 2023 - jeg tænker de “nemt” burde komme over 500 - men måske er det bare et konservativt udspil, som nok er meget fornuftigt i disse uforudsigelige tider. På den anden side, så giver det jo mulighed for at lave “en del” opjusteringer i løbet af året - hvilket Norden jo har været kendt for.

  • Udbyttet for 2023 beregnet på deres konservative prognose på 330-430 mio. dollars - burde give et samlet udbytte for året 2023 på ca.40-50 kr. (ud fra mine små beregninger) - det er stadig et solidt udbytte i forhold til aktieprisen.

Aktien reagerede også meget positivt på regnskabet må man sige - jeg tænker dog vi så toppen for nu, da den i går og i dag var helt oppe og røre 440-442 - men er nu faldende, og i skrivende stund ca. 425 - jeg gætter på at vi lige nu ser investorer tage gevinst hjem. Og jeg tænker også at når det er sket, så vil vi se de her kendte store ned og opture i aktiens kurs.

Jeg har derfor faktisk også valgt at tage en god gevinst hjem alene på kursen - så jeg har simpelthen solgt rub og stub af hvad jeg havde af D/S Norden - penge på sidelinien er gode at have lige pt. tror jeg.

Jeg er bestemt ikke færdig med aktien - jeg regner da også med jeg skal ind og købe ind af dem igen - men jeg forventer faktisk at kursen kan falde en del den næste tid - det er jo en super volatil aktie - og jeg synes tidligere jeg netop har set den tendes efter et godt regnskab. Så lige nu sidder jeg faktisk og venter på et kursfald - og selv om det er et ordentligt ryk, så tror jeg faktisk vi kan komme under kurs 400, eller endda ned mod 380, her den kommende lille måneds tid.

Kommer den det, så køber jeg igen - og tager udbyttet med :slight_smile:

Om jeg og mavefornemmelsen får ret må tiden vise - det er ingen opfordring til andre om at sælge aktien - jeg kan meget nemt tage fuldstændig fejl !!

Men verden er usikker - geopolitisk sker der alt for mange dramatiske ting pt. - ting som kan give kæmpe store bevægelser i markederne - Ruslands krig, Kinas balloner, inflationstal og renteforhøjelser (spændende hvad tallene siger den her uge - jeg tror godt der kan komme en skuffelse i markedet) - og her siger min mave fornemmelse bare at det måske ikke er dumt at være lidt mere forsigtig og afvente. Jeg tænker det giver nogle gode købsmuligheder generelt og mulighed for nogle gode swingtrade handler - også i D/S Norden !

Jeg stiller mig på sidelinien - men klapper begejstret over et super flot D/S Norden regnskab !

DISCLAMER : Jeg har dags dato ikke mere selv aktier i D/S Norden - men jeg regner med at købe ind igen i den kommende tid ! Ovenstående er blot mine egne analyser og betragtninger - det er på ingen måde anbefalinger om at købe eller sælge aktier i D/S Norden eller i relaterede selskaber eller sektorer !!