NORDEN - Virksomhedstråd

Tænkte jeg også lige ville komme med en lille opdatering på Norden - det er ved at være lang tid siden for min part - men heldigvis har Philip forkælet os med et rigtig interessant indlæg den 18. januar, som jeg har læst med stor interesse - tak for dine altid supergode og spændende input Philip - er sikker på at ikke kun jeg sætter stor pris på dem !

Umiddelbart synes jeg casen stadig er “on the right track”. Mange ting der taler for at Norden ser ud til at kunne fortsætte den positive vej de pt er på, og har været seneste år - og ja faktisk, synes jeg vejen ser ud til at fortsætte længere end vi måske havde turdet håbet på, i forhold til deres forretning og model - det er der mange ting der understøtter.

Aktien har dog været presset her på det seneste - hvor den tog et ordentligt dyk - igen - for derefter at påbegynde en ny kursstigning. Det har vi set igen og igen - og det er jo nok en tendens vi særligt i rederi (og shipping) aktier må lære at affinde os med og leve med - det er super volatible aktier der farer op og ned - tit uden man forstår det - det kræver nogle gange stort mod og is i maven - selv føler jeg det er noget man lære at leve med - men nemt bliver det aldrig, når kursen dykker samtidig med “hovedet” siger noget helt andet.

Et forum og gode dialoger som her på Inderes, er tilgengæld noget der er med til at give en lidt “ro på” og tryghed … det påskønner jeg selv meget :slight_smile:

Men hvordan ser casen så pt. ud - ja her er mit bud :

• Olieprisen har jo hoppet en del op og ned - men vi kom dog (for en periode) op i 80-82 dollar pr. tønde - som jeg mener er det leje vi pt. bør ligge i. Lige nu er den faldende - jeg tænker “bunden” pt. udfordres og vi nok snart kommer op i 80-82 igen.

• D/S Norden kommer med årsregnskab 2022 den 10. februar - og det bliver godt !
    Jeg synes meget indikere at det er gået Nordens vej - og forventer selv de lander i toppen af deres seneste opjustering fra 23. december der sagde 730-780 USD millioner. Jeg håber selv en kursstigningsperiode op til regnskabet.

• Udbytte er svært at spå om - de har jo allerede betalt ekstra i år - jeg har prøvet lege med nogle beregninger som umiddelbart sagde 15-18 kr. Har hørt enkelt andre analytikere snakke 20 kr. Så et udbytte i intervallet 15-20 kr. lyder vel ikke helt forkert eller ? Det bliver super spændende hvad Norden melder ud om dette på fredag !

• Aktietilbagekøb - D/S Norden har i gode år haft gode aktietilbagekøbs programmer - mon ikke også de forkæler aktionærerne med mere af dette - spændende om de gør !

• Udbyttebetaling / Generalforsamling - Generalforsamlingen finder i år sted 9. marts - og vi må formode at udbyttet udbetales kort tid efter.

… men det mest spændende med årsregnskabet bliver dog forventninger til 2023 !

• Forventninger til 2023 - jeg tror de bliver gode - men jeg tror Norden vil ligge forsigtigt ud. Godt nok er det et meget rentabelt marked - der skovles jo penge ind på tank siden - men meget kan jo ændre sig, grundet krigen i Ukraine / geopolitik.

• Jeg tænker dog at den positive udvikling i tank fortsætter - det underbygges bla. af nye sanktioner for raffineret olie, der træder i kraft mod Rusland, i dag 5. februar.

• Samtidig har G7 og EU landene i fredags, vedtaget nye prislofter for en række raffinerede russiske olieprodukter - såsom diesel og fyringsolie mm. Igen må det gavne D/S Norden tænker jeg - særligt på den lange bane.
    Vestlige lande vedtager prislofter på russiske brændstoffer

• Rederiet Torm tror også på en fortsat god udvikling i tank i årene frem - ja faktisk har de netop været ude og købe 7 nye skibe - analytikere har også hævet kursmålet.

• Rederiet Hafnia har også været ude og snakke lidt fremtid - her regner man med tankmarkedet forbliver yderst profitabel frem til 2025 - jeg skal ikke modsige dem.

• Tørlast siden har dog haltet - indexset er helt i bund - men det betyder jo blot, at der nok venter en god optur netop på dette område - jeg tænker tørlast faktisk kan blive en god forretning i 2023 - og her bør Norden også stå godt i markedet - og med deres gode købmandskab og ledelse, så tror jeg helt sikkert de er meget opmærksomme på tørlast markedet, og den potentielle optur der muligvis venter der.

• Kina er ved at være over det værste i deres Covid-bølge - de vil gøre meget for at få gang i produktion og handel igen - mon ikke der bliver boostet økonomisk - det bør øge olieefterspørgslen og få mere gang i verdenshandlen - hvilket ikke kun vil gavne rederierne, men også shippingbranchen (men det er en helt anden historie).

• Inflationen er toppet - måske viser det sig at det hele slet ikke er så slemt som det så ud - jeg tænker selv vi kommer langt hurtigere tilbage til “næsten normale” tider igen end vi lige nu går og forestiller os. Jeg tænker også markedet kan stå foran en euforisk periode, når først dette billede begynder at tegne sig - men hvor langt vi skal hen - og op - er så det store spørgsmål - der skal nok komme både hysteriske opture - og fald - det volatile marked fortsætter tænker jeg - spænd sikkerhedsselen !

• Rente forhøjelserne begynder vi også stille og roligt at kunne begynde at se enden på - det bliver godt for aktiemarkedet :slight_smile:

Interessant læsning kunne være McQuillings 2023-2027 Tanker Market Outlook.
Uddrag herfra, blev bragt på Hellenic Shipping News den 4. februar :
McQuilling: Tanker Earnings To Improve Over the 2024-25 Period

… og hvor lander det os så i forhold til D/S Nordens forventninger for 2023 ?

• Ja de gode ting i fremtiden står jo nærmest i kø - med mine briller på - og de kan sagtens være for optimistiske ! Men selv holder jeg fast i dem - og jeg vil ikke være overrasket over at D/S Norden melder en 2023 forventning ud på ca. 500 USD millioner. (Og dermed også en god udbyttebetaling for året 2023 - mon +50-60 kr. er realistisk?) Jeg vil dog ikke være overrasket over at resultatet bliver langt bedre - nærmere +700 USD millioner - men firmaet er nogle gange lidt konservativ i deres udmeldinger - hvilket jeg faktisk sætter stor pris på - det er en god ting i et meget svært marked - respekt for deres altid seriøse tilgang og gode købmandskab !

Mit bud : Et super godt år venter D/S Norden :+1:t3:

DISCLAMER : Jeg har selv aktier i D/S Norden - ovenstående er blot mine egne analyser og betragtninger - det er på ingen måde anbefalinger om at købe aktier i D/S Norden eller i relaterede selskaber eller sektorer !!

2 Synes om