Jeg starter denne tråd op, hvor alle er velkomne til løbende at dele én eller flere af sine seneste aktiekøb med et indblik i investeringscasen, herunder nogle argumenter for og imod.
Mit seneste køb, jeg har foretaget mig, er den førende måltidskasseudbyder HelloFresh Group. Aktien er fuldstændig faldet ud af sengen de seneste uger (lukkede i fredags i EUR 11,57 og handles her til eftermiddag under) efter, at den ene storbank/analytiker efter den anden har sænket sine estimater som følge af selskabets nedjustering i november og bekymringer om udviklingen i de kommende år.
Om selskabet og investeringscasen
Jeg fik selv bekendtskab til HelloFresh Group, der er noteret i Tyskland, under pandemien, hvor HelloFreshs måltidskasser blev ret udbredt, og rabatkoder blev sendt rundt af familie og venner, der kunne prøve konceptet af billigt. I den forbindelse blev aktien også ret hypet under pandemien, uden jeg selv fandt interesse i casen på det tidspunkt.
Siden september 2023 og den seneste 52-ugers top er HelloFresh-aktien faldet ca. 65%. Da jeg stødte på prissætningen for nyligt, der nu er på ca. 3,1x EV/EBITDA (2024E) ifølge Refinitiv analytikerestimater, har jeg set nærmere på casen og kort beskrevet, hvorfor jeg har købt, og hvorfor casens risk/reward passer ind til min langsigtede investeringsprofil.
Argumenter for
-
Det er ikke en hemmelighed, at den nuværende valuation målt på bl.a. EV/EBITDA og andre væsentlige multipler, er en afgørende faktor for mit seneste aktiekøb. Det ligner for mig, at der er indregnet (for) meget dårligdom. Alt kan dog ikke gøres op i prissætningen på aktien, da de ofte er prissat af en grund. Velvidende at mange, inkl. jeg selv, springer til og fra konceptet i perioder, har jeg talt med mange venner og bekendte, som bruger det fast og er meget glade for at bruge det, hvilket for mig er med til at berettige eksistensen af konceptet. I den forbindelse tror jeg stadig på, at trenden vil være opadgående, da det har mange fordele for travle familier, der gerne vil spise sund og varieret.
-
Jeg tror på ledelsens eksekvering. Founder og CEO Dominik Richter virker kompetent og velovervejet på conference calls, og han har samtidig en pæn ejerandel på 4,15% af selskabet. Mange stiller spørgsmål til selskabets ’voldgrav’, men som han selv siger, har HelloFresh signifikante stordriftsfordele. Det kan ses ved, at selskabet har aktiviteter i 16 lande og bl.a. er markedsleder med knap 80% markedsandel i USA ifølge Statista (inkl. selskabets Everyplate brand), der kan give dem en konkurrencemæssig fordel overfor konkurrenter/nye spillere på markedet. Selskabet har også et globalt brand, er innovative og har investeret pænt i teknologi. Derudover har selskabet gode muligheder for at ekspandere yderligere i nye produktkategorier og/eller markeder. Med opkøbet af Factor i USA i 2020 har de eksempelvis Ready-To-Eat produkter, der er vokset meget og blev lanceret i Europa (initialt i Holland og Belgien) i august 2023. I USA har selskabet en markedsandel på 60% i dette segment (Q4 2022).
Argumenter imod
-
Én af de væsentligste årsager til det store fald på det seneste var en nedjustering i november af toplinjen til 2-5% vækst (fra 2-8% vækst) samt EBITDA til EUR 430-470 mio. (fra EUR 470-540 mio.) for 2023, der kom ret kort tid efter Q3 2023 rapporten. Selskabet har haft udfordringer i USA ifm. opbygning af kapacitet på selskabets faciliteter i Arizona samt kapacitetsbegrænsninger i Illinois. HelloFresh har selv meddelt, at udfordringerne er midlertidige og ikke vil påvirke 2024 resultatet. Som aktien er faldet på det seneste, ligner det i min optik, at markedet forventer en ret stor vækstnedgang i de kommende år. Der er også kommet negativt nyt ud fra sektoren generelt, og makroøkonomiske usikkerheder kan ramme forbrugeren i 2024, hvilket også har påvirket sentiment omkring HelloFresh-aktien. HelloFreshs egne 2025 mål om EUR 10 mia. i omsætning (~11-12% CAGR fra 2023-2025) og EUR 1 mia. i justeret EBITDA ser dog også svært ud, da det kræver meget, meget stærke 2024 og 2025 resultater.
-
I forlængelse af vækstdiskussionen er et andet væsentligt punkt markedsvæksten, og om markedet for måltidskasser kan være modnet. Selskabet har set en nedgang i aktive kunder til 7,07 mio. kunder i Q3 2023 fra 7,51 mio. i Q3 2022, hvilket naturligvis er bekymrende. Til gengæld er den gennemsnitlige ordreværdi på det højeste niveau nogensinde på EUR 64,2 i Q3 2023 (7,5% YoY). Trods den høje frekvens af løbende afmelding/tilmelding af HelloFresh er mit bud, at mange fortsat vil bruge HelloFreshs produkter/services i fremtiden.
Disclaimer: Som nævnt ovenfor ejer jeg aktier i HelloFresh og ovenstående er udelukkende til informationsformål. Mit skriv er en personlig kommentar. Det er derfor ikke en anbefaling om at købe, ikke købe, sælge eller ikke at sælge aktier i HelloFresh Group. Kommentaren er skrevet af Kasper Lihn og er offentliggjort kl. 15:26 den 22. januar 2024.
Væsentlige udvalgte kilder:
Refinitiv/LSEG