Hvad er Vinderaktien 2023?

Vi holder en jule konkurrence for at fejre slutningen på året :smiley: Helt kort går konkurrencen ud på, at man skal udvælge vinderaktien for 2023 inden d. 31. december. Konkurrencen vil blive afgjort af stemmer efterfølgende fra alle på forummet, så det handler om, at komme med den bedste argumentation.

Konkurrencen:

  1. Find og vælg en aktie, som du mener vil klare sig bedst i 2023.
  2. Kom med 2-3 argumenter, som taler for, at virksomheden/aktien vil klare sig bedst i 2023.
  3. Du stemmer på den aktie og de argumenter, som du synes er bedst, ved at “like” deres opslag.
  4. Vinderen vil blive afgjort på baggrund af flest likes og offentliggjort d.1. januar.
  5. Vinderen vil få tilsendt en lækker kurv med lækkerier :wink:
1 Synes om

Årets vinderaktie 2023 : A.P. Møller - Mærsk - ca. pt. kurs 15.000

  • der lander et kæmpe udbytte på 4.000-5.000 kr. pr. aktie i februar/marts måned 2023
  • inflationen falder - der kommer mere gang i verdenshandlen - udbygget med fragtfly
  • stærkt brand - bedst på “ankommer til tiden” i forh. til peers - førende på klima tiltag
  • lav P.E værdi 1,29 (!) - fundamental superstærk sund økonomi - styr på ting - lav gæld
  • aktien befinder sig pt. næsten i “bunden” - rent kursmæssigt

Jeg tror “bunden” sagtens kan bliver 13.000 (en heldig dag - i et, typisk for det seneste års tid; meget vilde og voldsomt svingende marked - geopolitisk uro mm.) - men allerede nu anser jeg aktien for billig - og skal den holdes hele 2023, så tænker jeg A.P. Møller - Mærsk kunne være en god kandidat til en 2023 vinderaktie.

Alene udbyttet kan blive en forretning på 26-33% - hertil kommer en, synes jeg, super potentiel kursstigning op til kurs 18-20.000 - måske helt op til kurs 22.000 (eller over) - altså omkring 20-30% eller mere oven i - potentielt 8.000-9.000 kr. tjent samlet på udbytter og kursstigninger ved et køb til 15.000 … sådan i runde tal.

Inflationen har toppet - der nok skal komme meget mere gang i verdenshandlen og fragtraterne igen, inden 2023 er gået (hvor 2024 forventningerne jo så også er indregnet i kursen på det tidspunkt). Fragtraterne når dog ikke samme højder som de seneste år.

“Ja, det skulle være så sikkert og vist” … som forfatteren H.C. Andersen vist en gang skrev …

Ingen anbefalinger herfra :slight_smile:

5 Synes om

My stock pick for 2023 is Scandinavian Tobacco Group - now let me explain why.

This investment pitch focuses on a value style of investing. My thesis for STG relies on both valuation and my macro outlook.
Valuation metrics:
FY 2021

  • FCF yield: 10.1%
  • Dividend yield: 4.7%
  • Price/Cash Flow: 9.9
  • P/E: 9.1
  • EV/EBITDA: 7.3

Consensus Estimates FY 22:

  • FCF yield: 10.2%
  • Dividend yield: 6.3%
  • Price/Cash flow: 8.0
  • P/E: 7.7
  • EV/EBITDA: 6.8

Scandinavian Tobacco Group currently trades at a high free cash flow yield, with consensus estimates for 2022 of 10.2%, which reflects both the company’s strong cash flow generation and also low relative price to its cash flows.

The dividend yield is also strong, estimated at 6.3% for 2022E. A dividend yield of 6.3% is competitive with European high-yield bonds, as per ICE BofA Euro High Yield Index Effective Yield, and in my opinion, holds less risk with greater inflation resistance.

STG’s earnings multiples are also attractive, with a forward P/E of 7.7, compared to the C25, which has a forward P/E of 12.9.

Scandinavian Tobacco Group can also outperform in a recessionary environment because smoking is addictive. STG is the world’s leading cigar company with a large moat and a portfolio of high-quality brands, which its consumers trust and will not pivot away from. The addictive nature of smoking also means that consumption is robust during a recession and with a low substitution effect.

In addition, strong branding and the addictive quality of its products means that STG also has strong pricing power, which can allow it to outperform the market in an inflationary environment. Its pricing power and captive audience mean that if inflation returns during 2023, STG will outperform any comparative bond, offering a similar yield.

Overall, I think STG is misvalued because the cigar business is a declining industry. However, the company has demonstrated a continued ability to grow revenues while also realising efficiency improvement to grow margins.

However, there are also risks associated with an investment, particularly from the regulation perspective. Laws increasing regulation on tobacco products are subject to intense scrutiny and could change, impacting STG’s revenues. However, I see this risk as low in the current environment.

Disclaimer: This is not investment advice, and I do not currently own shares in STG / 13:37 22.12.2022

1 Synes om

Blandt de større danske selskaber vover jeg pelsen og vælger GN Store Nord (fremover benævnt GN), der har de to forretningsområder GN Hearing (høreapparater) og GN Audio (headsets).

I år 2022 ligger GN-aktien i bunden på aktieperformance i C25, da aktien er faldet mere end 60%. Det tilskrives i høj grad GNs meget høje gæld efter opkøbet af Steelseries for DKK 8 mia. Nettorentebærende gæld ligger på ca. DKK 15 mia., hvilket er dyrt og risikabelt i nuværende miljø med stigende renter. Selskabet har også været ramt af andre eksterne faktorer end stigende renter såsom højere omkostninger på råvarer og transport samt en lavere forbrugertillid, hvilket har ført til nedjusteringer.

Analytikerne på selskabet estimerer (Refinitiv estimater) et EBITDA på ca. DKK 2,6 mia. i 2022 og ca. DKK 3,5 mia. i 2023. Med gælden på ca. DKK 15 mia. svarer dette til en NIBD/EBITDA på henholdsvis ~6x og ~4x, hvilket understreger risikoen i casen, såfremt renterne fortsætter med at stige. Selskabets egen målsætning på 1-2x i 2024 ser stort set umuligt ud at nå på baggrund af selskabets cash flow, så der skal formentligt ske et eller andet. På papiret ser 2023 meget udfordret ud med recessionssnak og usikkerhed, om inflation og renter er toppet ud.

… med så mange dårligdomme i 2022 og risici i 2023 - hvorfor tror jeg så på GN i 2023?

Helt kort, så tror jeg, at alt det, der har ramt GN hårdt i 2022, går ”til det bedre” – måske ikke lige i begyndelsen af 2023, men senere ind på året:

  • GN er én af de mest rentefølsomme aktier, så ser vi faldende renter, vil det have en positiv effekt på GN.

  • Aktien har også været meget shortet, men shortinteressen i GN er senest faldet i december.

  • Samtidig ser jeg mulighed for, at der sker noget større i GN – potentielt et frasalg af dele af forretningen eller et opkøb af hele selskabet, som der også har været rygter om i 2022. Det er svært at spå om, men William Demant Invest har også meddelt, at de nu har mere end 10% af aktierne i GN.

Disclaimer: Jeg ejer aktier i GN Store Nord (GN). Dette skriv er ikke et råd om at købe, ikke at købe, sælge eller ikke at sælge aktier. Offentliggjort af Kasper Lihn kl. 21:35 d. 29/12-2022.

Hej Paul-Henning,

Nu er vores forum jo stadig relativt nyt, så vi fik ikke den helt store deltagelse i denne konkurrence. Det ville komme med tiden; men dit bud på AP. M. Mærsk vandt med 4 likes og derfor skal du da have en kurv med lækkerier!

Hvis du sender mig en e-mail på olivier@hcandersencapital.dk, så vil jeg arrangere at du får tilsendt præmien!

Bh,
Olivier

1 Synes om