DSV - Virksomhedstråd

DSV offentliggjorde her til morgen sin 2022 årsrapport

Resultater:
Omsætning: DKKm 235.665
EBIT: DKKm 25.204
Net Result: DKKm 17.671

Forventninger til 2023:
EBIT DKKm 16.000-18.000

Vigtigste forventninger til 2023:

  • “We expect the negative development in freight volumes to continue in the first part of 2023 and that markets will gradually recover in the second half of the year.”

  • “We have assumed declines in air and sea freight volumes of 2-5% for the full year. As supply chain disruptions ease, we expect a decline in gross profit yields of around 20-25% compared to the average level in 2022.”

  • “For Road and Solutions, we expect that markets will be flat or decline by low single digits in 2023.”

HCA-analytiker Rasmus Køjborg skrev i morges:

DSV her til morgen været ude med tal for 2022 og guidance for 2023. I 2022 leverer DSV en samlet EBIT på DKK 25,2 mia. imod seneste guidance på DKK 24,5-25,5 mia. og konsensus på DKK 25,4 mia. For 2023 guider DSV for EBIT på DKK 16-18 mia. og ser altså en tilbagevenden til niveauerne fra 2021 efter et ekstraordinært stærkt 2022. Det skyldes blandt andet at man i den sidste del af 2022 har været vidne til en vis effekt af den makroøkonomiske afmatning, og en begyndende normalisering af fragtraterne.

3 Synes om

Jeg hæfter mig ved at DSV tænker at 2023 bliver på niveau med 2021 - og det er jo slet, slet ikke så ringe endda - det er faktisk rigtig godt … og faktisk synes jeg netop den udmelding giver et meget interessant hint - for hvis DSV’s prognose er korrekt, så tror jeg også det kan læses på andre selskabers aktivitet og omsætning - og her tænker jeg meget på A. P. Møller Mærsk (som denne tråd dog slet ikke handler om - undskyld mit sidespring !)

Lige nu har jeg læst flere analytikere der tænker at Mærsk i 2023 skal ned i et overskud på omkring de 50 mia. kroner - men hvis vi leger lidt med DSV’s prognose om at 2023 bliver lidt ala 2021, og tænker tanken, at dette i et eller andet omfang delvist også kan overføres til Mærsk, ja så tror jeg faktisk at analytikerne er ved at tage gruelig fejl, når de “kun” regner med ca. 50 mia. Måske bliver 2023 meget bedre end “frygtet” ?

For Mærsk var overskuddet i 2021 117 mia. (så vidt jeg husker).

Jeg siger ikke vi skal så højt op som i 2021 - men jeg tror måske vi skal højere op end de pt. 50 mia som er forventet og konsensus, Måske ligger der en stor overraskelse og venter … jeg GLÆDER mig i hvert fald meget til at se Mærsk’ udmeldingen på onsdag når regnskabet og forventningerne lander … måske venter der Mærsk et meget bedre 2023 end mange går rundt og forventer ?

Undskyld sidespringet :smile: … men i gode forhold plejer man blive tilgivet (hen ad vejen) …

… og det fik jeg så ikke umiddelbart ret i, da Mærsk her til morgen i regnskabet, faktisk ligger sig tætttere omkring analytikernes forventninger til 2023 end til mine forhåbninger - men jeg tænker dog stadig at 2023 måske slet ikke bliver så “dårligt” som det forventes på transportmarkedet generelt - der skal nok komme mere gang i den, når vi får styr på Kinas Covid-19, renten og inflationen - plads til optimisme, opsving og opjusteringer :slight_smile:

1 Synes om

Meget interessant så har Mærsk i dag udtalt sig om DB Schenker :

“A.P. Møller-Mærsk har ingen interesse i at købe den tyske logistikgigant DB Schenker, som hovedejeren - den tyske stat - sidste år gav grønt lys til at sælge.”

Sådan lyder det fra Mærsk’ topchef Vincent Clerc på et pressemøde i dag.

Tror I DSV bliver køberen ?
Det vil være noget af en mundfuld …

Hej Paul,

Good Call!!!

Jeg læste Lars Jensens LinkedIn-indlæg her til morgen, som gav et interessant indblik i Mærsks øst-vest eksponering.

Genåbningen i Kina er stadig det store spørgsmålstegn. Udviklingen i forholdet mellem USA og Kina vil også forblive vigtig.

Den amerikanske økonomi ser stadig stærk ud, og kinesisk-amerikansk handel kan drage fordel af genåbningen. Men tingene kan ændre sig hurtigt, så det må tiden vise.

Hej Philip :slight_smile:

Meget interessante tal som Lars Jensen har gravet frem - god læsning for Mærsk.

Udviklingen i forholdet mellem USA og Kina tænker jeg også er meget, meget vigtigt for ikke kun transport men hele markedet - og her har vi jo set en del knas på tråden den seneste uge. Men jeg tror faktisk det er Putin og Ukraine krigen der er den bagved liggende faktor.

Tillad mig at blive lidt konspiratorisk på en onsdag … men jeg tænker ikke at den kinesiske spion ballon forleden over USA var tilfældig - tvært i mod tænker jeg der kunne spekuleres i at Kina på den måde, fandt en “smart” måde til at få USA til at aflyse deres udenrigsminister Blinkens besøg i Kina - USA var jo nødt til at reagere, de skød ballonen ned og Blinken aflyste et besøg, som ellers var ventet til at blive et slags forsoningsmøde mellem USA og Kina efter længere tids knas.

Måske har Kina en god grund til at gerne ville udskyde mødet - og her spekulere jeg selv lidt i, at de gerne vil se hvordan Putins offensiv i Ukraine - som alle venter indenfor 10-14 dage - kommer til at forløbe.

Hermed kan Kina vente lidt på sidelinien - for enten at støtte Rusland og Putin mere hvis offensiven går godt for dem - eller lægger en vis afstand, hvis det ikke lykkes for Ruslands forventede offensiv.

Der er ingen tvivl om at netop den konflikt var et af de vigtigste emner for Blinkens visit.

Så på en måde så bliver det en geopolitisk svær periode vi nu skal igennem den næste måneds tid - jeg tror først vi ser hvor forholdet mellem USA og Kina skal hen, efter det.

… måske blot konspirationstanker på en onsdag ? …