I aktier med Friis løb jeg sidste uge igennem hvordan man ved brug af ETF’er kan skabe en rimelig vedligeholdelsesfri portefølje og få fordelen af at skabe en stabil bund og dermed kunne fokusere ind på de få aktier man virkeligt ser en stor case i og ikek behøver at eje en masse aktier for at sikre sig en god risikostyring
Iden bagved dette er at sørge for at man har en stabil portefølje i bunden af store brede aktieindeks, men også at prøve at slå markedet ved at bruge Tema ETF’er som hvis man rammer de rigtige temaer over lang tid bør have større vækst end markedet generelt og dermed slå det, uden at man risikerer at ramme temaet men misse gevinsterne ved det fordi man har satset på den/de forkerte aktier
Jeg vedhæfter også de en oversigt over de ETF som jeg har brugt eller bruger selv som inspiration
Disse har jeg været igennem og set at de faktisk har et indhold som eksponerer dig mod temaet og en rimelig omk. Et problem med ETF’'er kan nemlig være at de faktisk ikke rigtigt har den eksponering de reklamerer i overskriften
Hvis man have en lidt længere liste har jeg også her givet den bruttoliste jeg arbejder ud fra og med afkast (sortereret 3 års afkast). Husk på at disse temaer har rigtigt lidt under stigende renter, mens så vi på 5-10 års afkast ja så det ldit anderledes ud (lavrente miljø) gående fremad bliver det nok ikke ligeså godt som i 2010’erne men renter kommer nok ned og vil understøtte væksttemaer
Lyt evt. også til programmet hvor jeg gennemgik helt overordnet hvorfor jeg ser disse temaer som potentielle langsigtede vindere