Apple analyse - er Apple ved at tabe pusten?

Apple er i dag verdens mest værdifulde firma takket være et stærkt produktkatalog med bl.a. iPhonen, Macbooks, Apple Watch etc… Der er dog begyndt at dukke små sprækker op over de sidste par år, som godt kan bekymre mig som investor. Dem vil jeg i denne analyse adressere nærmere.

Apple står meget stærkt på på deres etablerede markeder.

Apple står stærkt og solidt og det vil de fortsat gøre over de næste mange år. De har en flot og relativt diversificeret forretning, der bygger på flere forskellige stærke indtjeningskanaler.

I regnskabsåret 2022 havde Apple en omsætning på 394 milliarder dollars (det er mere end hele Danmarks BNP!) og et overskud på 99,8 milliarder dollars.

Omsætningen 2022 er sammensat således:

-52%: iPhone salg

-19%: Services (Apple Music, Apple TV+)

-11%: Andet hardware (Watch, Air Pods, TV)

-10%: Mac og Macbooks

-8%: iPad

iPhone-salget udgører stadig hjørnestenen i Apples samlede omsætning, og det vil den formentligt blive ved med flere år. iPhone er fortsat blandt de bedste, hvis ikke den bedste smartphone i dag takket være et sublimt ingeniørmæssigt håndværk og Apples dybe integration mellem hardware og software. Den samme ros kan knyttes til flere af Apples andre produkter.

Apples innovationsproblem

Apples forretning står stærkt, men der er alligevel faktorer der peger på, at Apples innovationsgrad er begyndt at halte over de seneste år. Under Steve Jobs og de første år af Tim Cooks ledelse var Apple et innovations-powerhouse: før i tiden var det design-afdelingen, der ubetinget satte retningen for Apple. Under Tim Cooks ledelse er det dog i større og større grad blevet drift- og supply-chain-afdelingerne, der sætter kursen. Konsekvensen af dette ser vi konkret ved færre og færre produktforbedringer for hver ny iteration af fx deres iPhone, Macbook, Watch etc.

Samtidig så har Apple også haft problemer med at lancere det næste “iPhone”-produkt over de seneste år. De har smidt milliarder af dollars efter deres projekt Titan: Apples egen elbil. Projektet blev søsat i 2014, men de er fortsat meget langt fra et færdigudviklet produkt. Apple er også i gang med at udvikle et AR/VR headset så de kan hoppe på metaverse-bølgen. Det rygtes at de vil lancere dette senere i år. Jeg er meget skeptisk overfor dette produkt og jeg vurderer, at der er stor sandsynlighed for, at det vil floppe:

Hele metaverse-bølgen har indtil nu vist sig at være en dødssejler. Jeg har studeret de sidste 100 års teknologiske revolutioner tæt, og en ting alle disse har tilfældes er, at de aldrig skal tvinges ned i halsen på forbrugerne (tænk blot på PCen, internettet, smartphonen, Ais etc.). Trods utallige forsøg er metaverse og virtual reality-verdner stadig ikke slået igennem - selv ikke under corona-tiden med nedlukninger, hvor virtuelle verdner havde de bedste forudsætninger for at slå igennem lykkedes det. Jeg ser derfor en stor risiko for at metaverse ikke slår bredt igennem.

Apple er nødt til at hoppe med på AI-bølgen i en fart

Et andet rødt flag er, at Apple ikke er hoppet med på AI-bølgen endnu, og det er de nødt til at gøre hurtigst muligt. Intet tyder dog på, at Apple har deres egen ChatGPT-alternativ under udvikling (som fx Alphabet og Meta har) og derfor forventer jeg inden længe, at de vil benytte ChatGPTs API som fx Snap og Shopify allerede gør, eller måske investere i OpenAI som Microsoft. Kun sådan kan de sikre at fx Siri, iPhonens virtuelle assistent, vil forblive konkurrencedygtig blandt de nye avancerede AI-chatrobotter.

Min investeringsstrategi:

Jeg ejer aktier i Apple. Jeg er ikke så lun på aktien, som jeg har været før, da de har nogle innovationsproblemer, men på deres kerneforretning står de fortsat meget stærkt. De er dog nødt til at hoppe med på AI-bølgen så hurtigt som muligt.

1 Synes om

Apple bryder all time high i går da markedet lukkede, på en kurs af 180,09$.

Apple køber Mira - et AR headset startup

Her er en interessant nyhed fra tech-verdenen, som kan have betydning for dem, der holder øje med AR (Augmented Reality) markedet. Apple har bekræftet købet af Mira, en startup fra Los Angeles kendt for at lave AR headsets til andre firmaer og det amerikanske militær​.

Opkøbet kommer lige efter Apple har præsenteret Vision Pro, et mixed reality headset til 3.499 dollars, som Apple ser som en ny “spatial” computerplatform. Mira, som tidligere har rejst cirka 17 millioner dollars i finansiering, blev på et tidspunkt rådgivet af Jony Ive, Apples tidligere designchef. Prisen for opkøbet er endnu ukendt, og det er også usikkert, om Apple vil fortsætte med Miras militære kontrakter - det er dog usandsynligt, givet Apples sædvanlige driftsmåde​.

Mira havde militære kontrakter, der inkluderede aftaler med det amerikanske luftvåben og flåde. Luftvåbnet brugte Mira’s Prism Pro headset til heads-up udstyr instruktioner. Mira er kendt for deres skalerbare AR hardware og software løsninger, som er vigtige kommunikationsværktøjer for frontlinje arbejdsstyrker​.

En anden stor kontrakt, Mira havde, var med Nintendo World. Miras headsets blev brugt til Mario Kart turen i Nintendos forlystelsesparker i Japan og LAs Universal Studios, for at forbedre oplevelsen med virtuelle spilfigurer og genstande​.

Som en del af opkøbet har Apple også ansat mindst 11 medarbejdere fra Mira. Miras CEO, Ben Taft, udtrykte sin glæde over dette nye kapitel på hans private Instagram-konto, og markerede enden på Miras syvårige rejse fra et kollegieværelse til at blive en del af Apple​.

Dette opkøb er et spændende træk fra Apple, der viser deres seriøse hensigt om at få fodfæste i AR og VR rummet. Med deres seneste produktpræsentation og dette strategiske opkøb, bliver det interessant at se, hvordan dette vil påvirke Apple, AR markedet, og os som investorer.

Hvad er jeres tanker om dette opkøb? Hvordan tror I, det vil påvirke AR markedet og Apples position i det?

Det ser ud til, at Apple er ved at blive det første selskab nogensinde med en værdi på 3 milliarder dollars! Deres aktie nåede en rekordhøj på $183.79 i går. Denne enorme vækst drives af et generel opsving i tech-aktier, robust performance fra Apple selv (herunder en rebound i deres iPhone-segment og rekordhøje indtægter fra deres tjenester), og optimisme omkring deres globale detailhandelsplaner.

De lancerede for nylig deres Vision Pro mixed-reality headset, som forventet, men noget mange stadig har set meget frem til, hvilket fik deres aktiekurs til at nå en intradagshøjde, selvom gevinsterne blev vendt ved markedets lukning. Men som Sylvia Jablonski, CEO for Defiance ETFs, påpeger, har Apple masser af vækstmuligheder, selv i et udfordrende marked, og er et attraktivt sted at placere penge; udbytte, tilbagekøb af aktier og stærke balance.

Bare for at sætte tingene i perspektiv, er Apple’s nuværende værdi allerede større end BNP for store økonomier som Italien, Canada og Sydkorea, og den er dobbelt så stor som NASAs årlige budget fra 1958 til 2022. Selv på en hidtil uset 3 milliarder dollars, ville Apple’s værdi kun være halvdelen af de $6.4 milliarder, som USA har brugt på krige i Afghanistan, Irak, Syrien, og Pakistan siden 2001.

Det er ret vildt, ikke? Hvad tænker I om Apple’s fremtidige vækstmuligheder?

Jeg er helt enig i, at Apple’s fremskridt er imponerende. At nå en værdi af 3 milliarder dollars ville være en historisk milepæl. Det er også værd at bemærke, hvordan Apple har formået at bevare sin position på trods af konkurrence fra andre tech-giganter som Microsoft og Alphabet.

Jeg er dog lidt skeptisk over for den nuværende aktiekurs. Jeg mener, at meget af den optimisme, der driver aktiens værdi, er baseret på forventninger til fremtiden snarere end nuværende resultater. For eksempel er deres nye Vision Pro mixed-reality headset stadig et ret nyt produkt, og det er uklart, hvordan det vil påvirke virksomhedens langsigtede indtjening.

Men igen, Apple har en stærk track record for innovation og har formået at skabe profitable nye produktkategorier før. Så hvem ved? Måske vil de overraske os igen. Hvad tænker resten af jer?

Jeg faldt over en interessant artikel, der dykker ned i Warren Buffetts investering i Apple. Jeg tænkte, det kunne være relevant at dele nogle indsigter her.

Buffett er kendt for at være en stor tilhænger af Apple Inc. og har ofte fremhævet virksomhedens ekstraordinært dedikerede kundebase som en nøglefaktor i hans beundring.

Han sammenlignede loyaliteten blandt iPhone-brugere med bilkøberes adfærd: Ifølge ham ville iPhone-brugere ikke permanent skille sig af med deres iPhone-telefoner, selv hvis de blev tilbudt $10.000. Hvorimod hvis man ville købe en Ford, men fik tilbudt 10.000$ for at vælge noget andet, så ville næsten enhver sige ja til pengene og købe en Chevy i stedet, i følge Buffet selv.

Berkshire Hathaway, investeringskonglomeratet som Buffett leder, har den største position i Apple, hvor de ejer 915 millioner aktier værdsat til $151 milliarder i 2022. Denne investering udgjorde omkring 44% af Berkshires samlede aktieportefølje, hvilket beløb sig til $344 milliarder ifølge CNBC’s Berkshire-porteføljetracker.

Buffett ser Apple som mere end en teknologivirksomhed. Han betragter det også som en forbrugerorienteret virksomhed. Hans oprindelige interesse i at købe Apple-aktier i 2016 kom fra at observere sine børnebørns fascination af deres iPhones under besøg på en Omaha Dairy Queen, en virksomhed ejet af Berkshire.

I 2023 steg Buffetts satsning på Apple i værdi med næsten 40% dette år til $158 milliarder, hvilket er en fantastisk 22% af Berkshire Hathaways samlede markedsværdi på $720 milliarder. Berkshire brugte omkring $36 milliarder mellem 2016 og 2018 på at opbygge en 5,4% aktiepost i Apple. Det har kun justeret denne position siden da, hvilket betyder, at det har tjent omkring fem gange pengene på papir.

Buffett har altid været klar på, hvorfor han investerer så stort i Apple. Han ser Apple som blot en af Berkshires mange forretningsinteresser. De spænder fra aktieposter i offentlige virksomheder som Coca-Cola og Kraft Heinz til dets heltejede datterselskaber som Geico, Duracell og BNSF Railway. Han har også fremhævet Apple for dets aktietilbagekøb, som har øget Berkshires ejerskab fra 5,4% i slutningen af 2018 til 5,8% i dag, uden at Buffett og hans team har behøvet at bruge en krone

Buffett har ofte fremhævet nogle af Apples andre styrker. For eksempel har han rost CEO Tim Cooks ledelsesevner og globale viden, og understreget den enorme mængde værdi og nytte, som Apple-enheder tilbyder deres kunder. Buffetts dybe anerkendelse af Apple er ikke til at tage fejl af. I hans egne ord opsummerer Buffett sin følelse ved at sige: “Det er en vidunderlig virksomhed, så vi ejer en masse af den”

Så hvad tænker I om Buffetts kærlighed til Apple? Er det et smart træk at lægge så stor en del af sin portefølje i en enkelt aktie, eller er det for risikabelt?